Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleudviklingssamtaler Mølholm Skole

Skoleudviklingssamtale 2022-23

NOTAT

 

Formål med samtalen

Fra januar til marts 2023 gennemføres skoleudviklingssamtaler om skolens kvalitetsdata og opfølgning på Mølholm Skoles handleplan for kvalitet.

Skoleudviklingssamtalen gennemføres med deltagelse af skolens ledelsesteam og chefen for Uddannelse & Læring. 

Vores fælles overordnede ramme for samtalen er Vejle Kommunes vision og Børne Ungepolitikken.

Den årlige kommuneredegørelse beskriver Uddannelse & Lærings fælles prioriteringer og indsatser. 

Denne handleplan for kvalitet samt vores skoleplan beskriver Mølholm Skoles prioriteringer og indsatser.

Data er drøftet i MED-Udvalget samt en del af dialogerne på afdelingsniveau. Data fra kvalitetsrapporten er ligeledes blevet gennemgået i skolebestyrelsen.

Der offentliggøres et årligt notat af skoleudviklingssamtalen, som vil være tilgængelig på skolens hjemmeside. 

 

Dette er notatet.

 

Afsæt for skolens indsatser

Ledelsesteamet har under samtalen forberedt og præsenteret skolens kvalitetsdata, omfattende:

Faglige resultater i læsning og matematik (obligatorisk)

Afgangsprøveresultater

Overgang til ungdomsuddannelse

Elevtrivselsmåling

Elevexitmåling

Forældretilfredshedsundersøgelse

Medarbejdertrivsel (den sidst gennemførte medarbejdertrivselsmåling, handleplan på baggrund af medarbejdertrivselsmålingen, APV, sygefravær og/eller andet)

 

Hvilke områder og indsatser og handlinger vi gerne prioritere?:

Mølholm Skole placerer sig generelt over gennemsnitlig på de fleste paramenter i datatrækket. Skolen ligger over på især andel der starter på ungdomsuddannelse samt kompetencedækning. 

Der er forholdsvis lille procentandel elevfravær. Der har været en stigning i karaktererne i de bundne afgangsprøver. 

Vigtig at være opmærksomme at det er data, der dækker over hele skolens elever (almen og centerklasserne). 

Vi havde i skoleåret 2021-2022 særlig fokus på faglig ledelse og en mere eksperimenterende tilgang til naturvidenskabelige fag.

Vi får ligeledes øje på den øgede trivsel blandt eleverne i elevexit undersøgelsen. Det kan der være flere forklaringer på.

Skolen er optaget af en forbedringstænkning/forfine det som allerede er godt. Målet er at gøre end god skole endnu bedre. 

Vi har et særligt fokus på udvalgte årgange.

Vi vil gerne lyse mere på styrkelsen af medarbejdere trivslen, og dermed følge vores nuværende handleplan. 

En god skolekultur handler også om, vigtigheden af kontinuitet, tid og tryghed til at udvikle sig som lærer eller pædagog. 

I en tid, hvor rekrutteringsudfordringer melder sig, kalder det på en ekstra opmærksomhed hos os. 

En god læringskultur er afhængig af et stærkt, dedikerede og professionelt pædagogisk hold.

 

Hvilke handlinger vil være relevante at videreføre og iværksætte på

baggrund af data?:

1. Synlig ledelse herunder tilgængelighed videreføres. De prioriterede indsatser omkring skolens værdier

udlevet i praksis fortsætter og forankres endnu mere i 2023/24/25. Det handler for os om at være meget

synlige, tilgængelig og deltagende i hele skolens hverdag. Det betyder vi sætter kulturen først og kobler det

med vores strategier. Fx kommer kulturen omkring ”Forskel giver styrke” før end organisering af ”Mellemformer”.

 

2. Vi vil fortsat styrke den faglig ledelse på Mølholm Skole. Et område vi også finder meningsfuld, når vi ser

ned i data fra ”De nationale test”. Nedenstående er et fokus er en forlængelse af vores arbejde i skoleåret

2021-22.

 

Vores læring og udvikling starter med at vores praksis er det primære, og det er praksis vi ønsker at

forbedre. Kvalitet på Mølholm Skole er en tænkning om at vi konstant forbedre kerneopgaven (elevernes

læring og trivsel) og dermed er drevet at gøre Mølholm Skole til en god skole. Vi har i skoleåret 2021 – 2023

haft fokus på styrkelsen af skolens koordinatorer – gennem et fælles forløb designet i samarbejde med

Clavis. Vi har fortsat fokus på vores vejledere. PLC står som skolen omdrejningspunkt for dette.

Udsprunget af fokus på faglig ledelse, har vi i 2021-22 kastet lys på mundtligheden i matematik samt den

mere eksperimenterende tilgang til naturfag. Det er både på indskoling, mellemtrinnet og udskolingen.

 

Derfor ønsker vi at holde fast i…

 

Almendelen

Konferencer inden for læsevejledning, matematikvejledning, naturfagsvejledningen.

Bundne konsultationer.

Faste og kontinuerlige møder med trivselsvejledere. Sparring omkring enkeltelever og hold.

Faste og kontinuerlige møder med læsevejledere og resursepersoner. Sparring omkring enkeltelever og hold.

Indsatser omkring læsning i udskolingen faciliteters af læsevejleder og ledelse.

Synlighed omkring skolens PLC og hvilke vejledere der er tilknyttet.

Udvikling af teamkoordinatorrollen i forhold til forbedring af det professionelle/lærende teamsamarbejde.

Mere faglig ledelse på vores skole, vores børn! Fællesskaber mv.

 

Centerklasserne

Faglig ledelse via og sammen med koordinatorerne

Læseindsatsen.

Bundne konsultationer samt opgradering af vores brug af TCBU. Fx Diamantforløb.

Faglig supervision 4 gange pr. team.

Udvikling af forbedringskultur i ”mini” teams.

Udvikling af handleplaner/statusbeskrivelser.

 

SFO/Jættebo

Mål og indholdsbeskrivelser for vores SFO

Styrket fokus på faglige temaer.

Inddragelse af udearealer.

Åben skole.

 

Hvilke handlinger skal iværksættes og prioriteres?:

Vi vil gerne lyse mere på styrkelsen af medarbejdere trivslen, og dermed følge vores nuværende

handleplan. En god skolekultur handler også om, vigtigheden af kontinuitet, tid og tryghed til at udvikle sig

som lærer eller pædagog. I en tid, hvor rekrutteringsudfordringer melder sig, kalder det på en ekstra

opmærksomhed hos os. En god læringskultur blandt eleverne (skolens kerneopgave) er afhængig af et

stærkt, dedikerede og professionelt pædagogisk hold.

 

Hvilke forbedringer forventes handlingerne at give?:

Vi forventer at vi øger medarbejdertrivslen i 2024/25. Ses i hverdagen, sygefravær, trivselsundersøgelse mv.

Vi forventer at vi fastholder elevernes trivsel samt karaktergennemsnittet.

Vi er opmærksom på at være med hinanden i indsatserne på afdelingsniveau.

Mere systematisk omkring inddragelse de faglige vejledere/herunder opfølgning.

Styrkelse af trivselsvejlederenes arbejde fx når man er midlertidig udfordret på børnesynet/værdierne på Mølholm Skole.

 

Hvad vil vi gerne se om et år eller 2(2023-24-25)?:

Fastholdelse af det generelle niveau for læring/trivsel/udvikling og tilfredshed på Mølholm Skole.

Gældende for elever og ansatte.

 

Hvordan skal handlingerne evalueres?:

Læringssamtaler i de forskellige afdelinger/teams

Data fra fx klassetrivsel og hele skolens dataark.

MUS samtaler og TUS samtaler.

Evaluering af diverse forløb, fx Diamantforløb på mellemtrinnet, mundtlighed i matematik, kursus i

fagdidaktiske forløb omkring naturfag.

Evalueringer i skolebestyrelsen

 

 

Skoleudviklingssamtale 2023-24.

Temaer i skoleudviklingssamtale og i opfølgningen på handleplan for kvalitet på Mølholm Skole

 

Formål med samtalen 

Fra januar til marts 2024 gennemføres skoleudviklingssamtaler om skolens kvalitetsdata og opfølgning på Mølholm Skoles handleplan for kvalitet. 

Skoleudviklingssamtalen gennemføres med deltagelse af skolens ledelsesteam og chefen for Uddannelse & 

Læring. Vores fælles overordnede ramme for samtalen er Vejle Kommunes vision og Børne Ungepolitikken.  

Den årlige kommuneredegørelse beskriver Uddannelse & Lærings fælles prioriteringer og indsatser. Denne handleplan for kvalitet samt vores skoleplan beskriver Mølholm Skoles prioriteringer og indsatser.  

Data er drøftet i MED-Udvalget samt en del af dialogerne på afdelingsniveau. Data fra kvalitetsrapporten er ligeledes blevet gennemgået i skolebestyrelsen.  

Der offentliggøres et årligt notat af skoleudviklingssamtalen, som vil være tilgængelig på skolens hjemmeside.  

Dagsorden 

Ledelsesteamet har arbejdet med skolens kvalitetsdata, omfattende: 

Faglige resultater i læsning og matematik (obligatorisk)  

Afgangsprøveresultater 

Overgang til ungdomsuddannelse 

Elevtrivselsmåling 

Elevexitmåling 

Forældretilfredshedsundersøgelse

Medarbejdertrivsel (den sidst gennemførte medarbejdertrivselsmåling, handleplan på baggrund af medarbejdertrivselsmålingen, APV, sygefravær og/eller andet). Hvis medarbejdertrivselsundersøgelsen for 2024 ligger klar inddrages denne.

Datatræk 

Se særskilt fil:  

2023-10-25 Data Mølholm Skole  

2023-11-09 Folkeskolens nationale overgangstest/kriteriebaseret.  2024-02-08 Forslag til indsatser 2024-25 

 

Dato: 2024-03-13 

Skole: Mølholm Skole 

 

 

Hvilke mønstre får vi øje på?: 

Mølholm Skole placerer sig generelt gennemsnitlig på de fleste paramenter i datatrækket. Skolen ligger over på især andel der starter på ungdomsuddannelse, kompetencedækning samt de kriteriebaseret resultater fra overgangstestene. Forældretilfredshedsundersøgelsen er endnu engang steget. Den er nu på 4.4 med over 171 besvarelser. Der er et stigende elevfravær, men det er en tendens vi er opmærksomme på. Noget er drøftet i skolebestyrelsen.  

Vi får ligeledes øje på den øgede trivsel blandt eleverne i elevexit undersøgelsen. Langt størstedelen af vores elever i ”elevexitmålingen” ligger fordelt mellem kategorien ”Meget tilfreds” eller ”Tilfreds/positiv/enig”.  

Skolen er optaget af en forbedringstænkning/forfine det som allerede er godt. Målet er at gøre end god skole endnu bedre. Vi har et særligt fokus på udvalgte årgange.  

 

Hvilke handlinger vil være relevante at videreføre og iværksætte på baggrund af data?: 

  1. Synlig ledelse herunder tilgængelighed videreføres. De prioriterede indsatser omkring skolens værdier udlevet i praksis fortsætter og forankres endnu mere i 2023/24 samt skoleåret 2024/25. I skoleåret 2024-25 ønsker vi dog at prioritere indsatser omkring ”Didaktik” endnu mere. Vi forlader – for en stund – relations pædagogikken og kobler det til didaktik. Indsatserne er blevet drøftet i MED-Udvalget og ligeledes mellem ledelse og TR. Alle er enige om, at det er meningsfulde indsatser, som ønskes prioriteret over de næste skoleår. Det handler for os om fortsat at være meget synlige, tilgængelig og deltagende i hele skolens hverdag. Det betyder vi sætter kulturen først og kobler det med vores strategier. Fx står kulturen omkring ”Forskel giver styrke” kommer før end organisering af ”Mellemformer”.  

 

  1. Vi vil fortsat styrke den faglig ledelse på Mølholm Skole. Vi håber vores prioriterede indsatser omkring didaktik får effekt på flere centrale kerneopgaver. Fx elevernes læring gennem øget kvalitet i metoder til effektfuld undervisningsdifferentiering. Styrket kvalitet i forældresamarbejdet og øget succes i forhold til større børnefællesskaber for alle elever gennem en mere fællesskabsorienteret didaktik.  

I forhold til vores SFO har vi indsatser gående på diamantforløb for alle pædagoger. Det fortsætter fremadrettet. 

På Mølholm Skole prioriterer vi alle ansatte får kompetenceudvikling inden for indsatserne. Det betyder, at det ikke er vejlederne alene der har kompetencerne og ansvaret for indsatsområderne, men det er et fælles anliggende.  

Faglig ledelse er ligeledes et område vi har sat fokus på i vores ledelsesnetværk, hvor vi pba. litteratur, TT38 og reflekterende dialoger træner den muskel i ledelsesfeltet. Netværket har i år haft 3 møder, hvor vi har læst litteratur fra ledelseskonsulent Lars Peter Nielsen (ejer af konsulentfirmaet Reflex). Fokus har været til at bruge refleksionstid bedre i den komplekse ledelsesopgave. Dette har fx affødt flere konkrete tiltag for ledelsen på Mølholm Skole. 

Derfor skal vi holde fast i… 

Almendelen 

Konferencer inden for læsevejledning, matematikvejledning, naturfagsvejledningen.   

Bundne konsultationer og Åbent dør med TCBU. 

Faste og kontinuerlige møder med trivselsvejledere. Sparring omkring enkeltelever og hold.  

Faste og kontinuerlige møder med læsevejledere og resursepersoner. Sparring omkring enkeltelever og hold.  

Indsatser omkring læsning i udskolingen faciliteters af læsevejleder og ledelse.  

Synlighed omkring skolens PLC og hvilke vejledere der er tilknyttet. 

Udvikling af teamkoordinatorrollen i forhold til forbedring af det professionelle/lærende teamsamarbejde.  

Mere faglig ledelse på vores skole, vores børn! Fællesskaber mv.  

Stadig ønske om at have 4 gange supervision i SFO. 

 

Centerklasserne 

Faglig ledelse via og sammen med koordinatorerne 

Læseindsatsen. 

Bundne konsultationer samt opgradering af vores brug af TCBU. Fx Diamantforløb. 

Udvikling af forbedringskultur i ”mini” teams.

Udvikling af handleplaner/statusbeskrivelser. 

 

SFO I og II 

Mål og indholdsbeskrivelser for vores SFO 

Styrket fokus på faglige temaer. 

Inddragelse af udearealer.

Faglig supervision 4 gange pr. team. 

 

Hvilke handlinger skal iværksættes og prioriteres?: 

Vi vil gerne lyse mere på styrkelsen af medarbejdere trivslen, og dermed følge vores nuværende handleplan. En god skolekultur handler også om, vigtigheden af kontinuitet, tid og tryghed til at udvikle sig som lærer eller pædagog. I en tid, hvor rekrutteringsudfordringer melder sig, kalder det på en ekstra opmærksomhed hos os. En god læringskultur er afhængig af et stærkt, dedikerede og professionelt pædagogisk hold.  

Vi vil tilrettelægge kurser i didaktik og undervisningsdifferentiering samt lave diverse workshops omkring kvalitet i det særlige forældresamarbejde samt pædagogiske handleplaner. 

 

Visuelt overblik over prioriterede indsatser 2024-25: 

Billede fjernet. 

 

Hvilke forbedringer forventes handlingerne at give?: 

Vi forventer at vi øger medarbejdertrivslen i 2024-2026 i forhold til hverdagen, sygefravær og det kollegiale sammenhold.  

Vi forventer at vi fastholder elevernes trivsel samt karaktergennemsnittet.  

Vi er opmærksom på at være med hinanden i indsatserne på afdelingsniveau. 

Mere systematisk omkring inddragelse de faglige vejledere/herunder opfølgning. 

Styrkelse af trivselsvejlederenes arbejde fx når man er midlertidig udfordret på børnesynet/værdierne på Mølholm Skole.  

 

Hvad vil vi gerne se om et år?: 

Fastholdelse af det generelle niveau for læring/trivsel/udvikling og tilfredshed på Mølholm Skole. Gældende for elever og ansatte.  

 

Hvordan skal handlingerne evalueres?: 

Læringssamtaler i de forskellige afdelinger/teams 

Data fra fx klassetrivsel og hele skolens dataark.  

MUS samtaler og TUS samtaler. 

Evaluering af diverse forløb, fx Diamantforløb på mellemtrinnet, mundtlighed i matematik, kursus i fagdidaktiske forløb omkring naturfag. 

Evalueringer i skolebestyrelsen 

 

Er der behov for understøttelse fra forvaltningen?: 

Vi vil gerne have sparring fra U&L i forhold til evt. dygtige oplægsholdere omkring didaktik og differentiering i praksis (med 26-29 elever i klasserne og et spænd på mindst 4 år. Fx i de store fag (matematik, dansk og sprog.)  

Det kunne også være med fokus på ”Det særlige barn kalder på et særligt forældresamarbejde”