Gul Fløj - Mellemtrinnet

GUL FLØJ

4. – 6. klasse på Mølholm Skole

SÅDAN ER DET I GUL FLØJ

Når du begynder i Gul Fløj på Mølholm Skole, hører du til på mellemtrinnet. Du går i skole for at lære noget. Det gælder både fagligt, personligt og socialt.
Der skal være en god stemning i Gul Fløj, og den er skabt af, at du har det godt med både de andre elever og med dine lærere. Du kan selv være med til, at der bliver en god omgangstone ved at tale pænt om de andre. Du skal henvende dig til en af de voksne, hvis du ikke trives.

Skolen siger nej til mobning!

Vi har forventninger til dig og dine kammerater i Gul Fløj fra skolens side – ligesom du også kan have forventninger til skolen og lærerne.

Vi forventer af dig:

• at du møder til tiden
• at du deltager aktivt i lektionerne
• at du er forberedt – har lavet evt. lektier
• at du ikke griner ad andre, men gerne med andre
• at du har dine materialer med dig ind i klassen ved lektionernes start
• at du orienterer dig på Elevintra og kun bruger Internettet til skolearbejde.
• at du tager ansvar
• at du er ude i frikvartererne

Du kan til gengæld forvente af lærerne i Gul Fløj:

• at vi brænder for vores fag
• at vi ”ser dig” og vi er hjælpsomme i forhold til dig
• at vi arbejder med nye og anderledes arbejdsformer
• at vi er nærværende at vi er der til tiden
• at vi arbejder sammen for dig og dine kammerater
• at vi arbejder godt og tæt sammen med dine forældre

UNDERVISNINGEN

I timerne i Gul Fløj skal du arbejde både i klassen og på årgangen. Du skal lære at tage ansvar for flere ting i din undervisning, men vi vil selvfølgelig hjælpe dig. Vi fortæller i begyndelsen af et undervisningsforløb om målet for undervisningen, og gør det klart for dig, hvad der skal læres, og hvordan det skal læres. I slutningen af forløbet evaluerer vi.

Du skal undervises, så du bliver udfordret – derfor kan der også være forskel på, hvad du og dine kammerater skal lave. Det gælder også, hvor mange lektier du får for. I timerne vil du skulle arbejde sammen med elever fra parallelklassen. Vi fortæller på forhånd i klasserne om de tidspunkter, hvor arbejdet sker sammen med andre klasser.

GRUPPEARBEJDE

Du vil i mange situationer skulle arbejde sammen med andre i grupper. Du skal lære at arbejde sammen med andre og lære, at du har ansvar overfor gruppen. Læreren beslutter altid, hvordan grupperne skal sammensættes og bestemmer, hvem der skal arbejde sammen, for at I skal få det bedste udbytte af gruppearbejdet. Til nogle gruppearbejder giver lærerne mulighed for, at I elever selv kan danne grupperne.

UNDERVISNINGSMATERIALER

Mange af de materialer, som du har, kommer fra din PC, men du vil også kunne låne materialer på PLC – skoles pædagogiske læringscenter. Materialerne er til låns og skal behandles som alt andet, man har til låns. Bøger skal indbindes for at beskytte dem ved brug. PC'er skal afleveres med oplader. Udlånene bliver registreret, og du er personlig ansvarlig for at få afleveret materialerne til skolen efter brug. Hvis det ikke sker, sender skolen en regning til dig. Det sker, at bøger skifter hænder i løbet af skoleåret, så du måske ikke har dine egne bøger – men det er stadig dig, der er ansvarlig for at dine bøger bliver afleveret!

IDRÆT

Du skal medbringe idrætstøj og håndklæde til idrætsundervisningen. Hvis du er fritaget for idræt, skal du overvære undervisningen.

TRADITIONER

Vi har hvert år elevrådsfester, forårskoncert og en skolefest. Elever, forældre og lærere spiser sammen ved skolefesten, og der er diskotek efter spisningen.

FYSISKE RAMMER

I Gul Fløj er der et klasselokale til hver klasse og fællesrummet samt to grupperum, hvor alle elever fra fløjen kan komme. Vi er fælles også om at holde orden i fællesrummet og grupperummene. Desuden er der faglokaler, billedkunst/håndarbejde/natur og teknologi i nærheden. Vi vil gøre meget for at lokalerne ser så pæne ud som muligt. Det kan du også være med til. Du skal behandle inventaret på en god måde og være med til at indrette lokalerne, så det bliver rart at være der, og så det bliver pænt at se på.

Lokalerne bliver mere indbydende, når affaldet sorteres og fyldes i de rigtige affaldsposer. Affaldssortering er med til at spare mange penge for skolen, og samtidig viser du, at du er miljøbevidst.

COMPUTERE

Når du kommer i Gul Fløj, forventer vi du har din egen bærbare computer med. Det betyder, at undervisningen kan laves efter, at alle har en computer til rådighed hele tiden. Hvis du ikke har en computer, stiller skolen en til rådighed for dig. Computere er beregnet til undervisning og skal kun bruges til dette formål. Hvis du låner en computer, har du ansvaret for, at computeren afleveres i samme stand, som du har lånt den, husk opladeren.

MOBILTELEFONER

Du er velkommen til at medbringe din mobiltelefon på skolen. Den kan bruges i timerne – både som kamera og som lydoptager. Klasser kan lave andre aftaler. En mobiltelefon kan også forstyrre, så sæt telefonen på lydløs i tasken, når du ikke bruger den.

TRIVSLEN I GUL FLØJ

Det er vigtigt for os, at du trives i Gul Fløj. Derfor kan du altid henvende dig til lærerne med stort og småt.

Kost og motion er også vigtig for, at du trives. Derfor er det vigtigt for din indlæring, at du spiser et godt morgenmåltid og får et godt måltid i løbet af dagen. Det er også vigtigt, at du får sovet godt op til en skoledag.

Du må ikke forlade skolens område i skoletiden.

ELEVPLANER

Lærerne bruger Min Uddannelse og Aula for at kunne skrive til dig og dine forældre.

SAMARBEJDE MED DINE FORÆLDRE

Vi samarbejder med dine forældre om alt vedrørende din skolegang. Der bliver holdt to forældremøder om året, og en skole-hjemsamtale, hvor du og dine forældre hvert år bliver indkaldt til en samtale om dig.

smiley