Fravær

Fravær og forsømmelser

Skolen har brug for at markere holdningen til forsømmelser. Skolen skelner mellem lovlige og ulovlige forsømmelser på de 200 skoledage eleverne har. Visse af eksemplerne herunder kan for mange virke bizarre, men de er en del af skolens hverdag.

Lovlige forsømmelser kan blandt andet være:

• sygdom
  • lægebesøg
  • mærkedage i nærmeste familie
  • religiøse mærkedage ud over helligdagene.

Ulovlige forsømmelser er blandt andet:

• festivaler
  • frisørbesøg
  • udsalg
  • hvor skolen ikke får besked om begrundelse for fravær

Når en elev har en ulovlig forsømmelse, vil forældrene få besked af klasselæreren. Samtidig bliver fraværet meldt ind centralt til skoleforvaltningen og bliver registreret på eleven.

Hvis der er gentagne ulovlige forsømmelser, bliver familien kontaktet med henblik på et møde på skolen.

En konsekvens af gentagne ulovlige forsømmelser er også, at skolen kontakter de sociale myndigheder - skolen laver en underretning.

Skolen har også en mulighed at lade eleven gå et skoleår om.

De kommunale myndigheder kan i grove tilfælde trække familien i børnefamilietilskuddet.