Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Rød Fløj 0.-3. årgang

Indskolingen Rød Fløj 0.-3. årgang

Praktisk information

Mødetider Fra kl. 7.50 kan børnene møde i skolen. Fra dette tidspunkt vil der være en voksen i klassen. Madkassen lægges i kassen der står i klassen. (Frugtpose og drikkedunk bliver i tasken) Kl. 7.55 gør vi klar til at gå til morgensang. Hvis man afleverer på dette tidspunkt, så væn jeres barn til selv at gå ind i klassen. Det er vores erfaring, at det ofte bliver sværere at sige farvel, hvis I bliver helt til klokken ringer. Børn der går i SFO trykker sig ind på tabulex hver morgen. Hvis I ønsker pasning i Morgen-SFO er dette muligt fra kl. 6.30.

Morgensang
Hver morgen går vi til morgensang. Mandag til torsdag foregår det i morgensangssalen sammen med børn fra 0.-6. årgang. Vi synger en sang og ønsker hinanden en god dag. 0. årgang står sammen og får lov til at gå først ud af salen efter morgensangen. Om fredagen holdes der morgensang i cafe’en kun for børn i Rød fløj (0.-3. årgang).

Morgensamling
Efter morgensang går børnene tilbage på deres hold. Her sætter de sig på deres skammel eller på gulvet i en stor rundkreds. De har en fast plads. Her siger vi godmorgen til hinanden og taler om, hvad vi skal lave i løbet af dagen. Dette vises også med piktogrammer.

Garderoben
I jeres barns garderobe skal der altid være et sæt ekstra tøj. Passende udetøj og fodtøj til al slags vejr. Der skal være navn i det hele. Hjælp jeres barn med at holde styr på tingene. Indskolingen er skofrit område, det betyder, at alle børn tager deres sko af, inden de går over den markerede linje på gulvet i garderoberne. Der kan evt. skiftes til indesko.
Glemt tøj lægges på bordet ved fælles toiletterne. Husk navn i alt tøj. Efter en måned gemmes det i kælderen. Henvendelse herom til pedellerne. To gange om året sendes uafhentet tøj til gebrug.

Holdene På hver årgang er børnene fordelt på 2 hold. Holdene kan ændres igennem hele indskolingsperioden, hvis vi finder det relevant. Vi vil naturligvis informere jer, såfremt vi ændrer på holdene., men det er vigtigt, at I forældre viser os tilliden i forhold til denne opgave og lader os træffe beslutningerne om holdsammensætningerne.

Frugt, madpakker, mælk
Vi holder 2 frikvarterer/ pauser dagligt. I pausen kl. 9.30-10 spiser vi frugt og holder pause. Kl. ca. 11.15 gør vi klar til at spise madpakker. Der læses ofte en historie højt for børnene, mens de nyder maden. Giv altid jeres barn en drikkedunk med vand med i skole. Skolemælk hentes af mælkeduksene. Hvis I oplever problemer med levering af mælk, skal I selv rette henvendelse via mail til Skolemælk. Vi får en opdateret liste hver uge, med de børn, som skal have udleveret mælk. Bemærk, at der går lidt tid fra I tilmelder, til barnet kan få mælk.

Dukse
Alle børn rydder op efter sig selv, tørrer bordet af og sætter deres stol op. Når madpakkerne er spist. skiftes børnene til at være dukse, som de er en uge af gangen. Duksene stiller madkasser i køleskabet, henter mælk og tømmer skraldespande og fejer.

Skoleboden er åben i begge pauser. I den første pause kan der bestilles mad, som kan hentes i den store pause. I skoleboden betales med kort som udleveres til alle børn ved skolestart. Se vejledning på hjemmesiden.

På 0. årgang spiser holdene lidt før de andre, både til frugt pause og spisepause, også før boden åbner, så hvis jeres barn skal købe mad i boden, vil de opleve at han/hun skal sidde og vente på at boden åbner og han/hun vil gå glip af de historier, vi læser i klassen, mens børnene spiser. Derfor kan det være en god ide, at indkøb i skoleboden venter til børnene er lidt større og går i 1., 2. og 3. klasse.

Tabulex er kommunikationsvejen til SFO (og kun til SFO’en). Det er her, I skal give besked om, hvornår jeres barn skal gå hjem/bliver hentet. Det er vigtigt for børnene, at I så vidt det er muligt, får skrevet de rigtige hente-tider ind. Er jeres barn syg, skal det både skrives i Tabulex og i AULA. Gennem AULA er der et direkte link til Tabulex SFO.

AULA er kommunikationsvejen til skolen. Her kommer der generel info fra skolen, og det er her, I kan skrive til de voksne på årgangen.
Fællespostkassen bruges til at skrive om fravær / sygdom og andet info om barnet, hvor det er vigtigt at kommunikationen bliver gemt og hvor det kan ses af alle voksne, der er tilknyttet årgangen.

Beskeder bruges til alt anden kommunikation med de voksne på årgangen. Her kan I vælge ud, hvem I vil skrive til, og beskederne slettes efter 3 mdr. Det er her I også kan skrive, hvis I evt. vil ringes op (hvilket vil foregå inden for vores normale arbejdstid.)

På ”Overblik” vil I også skulle finde information om anderledes dage/turdage mm.
På hjemmesiden https://moelholm-skole.aula.dk/ findes diverse vejledninger og info om skolen.

AULA kan også hentes som app.

Fravær
I skal altid meddele, hvis jeres barn er fraværende pga. sygdom eller andet. Husk, at det både skal ske i Tabulex og til fællespostkassen i AULA. Hvis I vælger, at jeres barn skal holde fri fra skolen, skal I også meddele dette i fællespostkassen. Se vejledninger på hjemmesiden https://moelholm-skole.aula.dk/ under praktisk information.
Hvis fraværet er længere end 2 skoledage, skal kontoret underrettes. Der findes en blanket på AULA til udfyldning. Den ligger på skolens hjemmeside under praktisk information. Skolen skal indberette al fravær som enten lovlig, ulovlig eller sygdom. Det er derfor vigtigt, at I skriver fravær til os i fællespostkassen i AULA så vi kan registrere korrekt.

Besøgsdage findes ikke... men hvis I har lyst til at være med i skole en dag, er I naturligvis velkomne. I så fald informerer I klassens team i god tid. Hvis tidspunktet passer dårligt kan teamet takke nej til besøg og sammen finde et nyt tidspunkt. Under besøget må I forvente at blive inddraget i aktiviteterne. Vi ser os helst fri for besøg i august måned, hvor børnene lige skal vænne sig til at være i skole (igen).

Fejring af fødselsdag
I skolen fejres jeres barn med en sang og et tillykke. Vi fejrer som regel børnene under morgensamling. Man må gerne dele ud til sit hold. Det kan fx være en slikkepind, flødeboller eller lign. Hvis barnet har fødselsdag i en weekend eller en ferie fejrer vi dem den første hverdag efter fødselsdagen.
Hvis I ønsker at invitere til fødselsdag hjemme efter skoletid, er kulturen i indskolingen, at man inviterer alle piger eller alle drenge på hele årgangen eller alle børn på årgangen. Vi ved, at det er mange at invitere, men det giver et rigtig godt fællesskab på årgangen og giver mulighed for rigtig mange gode relationer/oplevelser børnene i mellem. Så gå gerne sammen flere om at invitere. Det er muligt at låne skolens festsal til at holde fødselsdage ved at henvende sig til skolens kontor. Forældrerådet kan være med til at nuancere og fastsætte retningslinjerne.

Legegrupper er en del af det at gå i indskolingen på Mølholm skole. Legegrupper er en lille gruppe af børn, gerne 4 -5 børn blandet fra årgangen, som mødes på skift hjemme ved hinanden ca. en gang om måneden. Målet med legegrupperne er, at børnene opdager nye legemuligheder og bliver trygge ved at besøge hinanden. Legegrupper organiseres af forældrerådet.

Frikvarter
I indskolingen er vi meget opmærksomme på at få lavet nogle legeaftaler mellem børnene, inden frikvarteret starter. For nogle børn er det ikke nødvendigt og for andre er det hele meget nyt og overvældende. I formiddagspausen er der en legepatrulje med børn fra 5. årgang, som vil sætte lege i gang i skolegården. Alle børn må deltage. Det er et meget trygt “sted” at lege for mange af de nye børn på skolen. Legepatruljen kan kendes på deres grønne og sorte tøj.
Hvis børnene gerne vil køre på løbehjul, skateboards mv skal de altid bære hjelm.

Bibliotek
Børnene låner hver uge bøger på biblioteket. Læs gerne bøgerne højt sammen derhjemme og husk dem hver gang, der står bibliotek på skemaet. Børnene får oplæsning i ulige uger af en medarbejder på biblioteket.

Idræt
Husk idrætstøj, det betyder meget for jeres børn at kunne klæde om og være klar til kropslig udfoldelse. I 0. klasse bader børnene ikke efter idræt, men det lærer de i løbet af 1. klasse. Idrætslærerne skriver på intra i forhold til hvilket tøj/fodtøj det er godt at have med.

Forældremøder
Der er to årlige forældremøder. Det ene er for årgangen. Det andet er et fælles for hele indskolingen.

Elevsamtaler:
I indskolingen afholdes der hvert år 1-2 elevsamtaler og evt. flere efter behov. Elevsamtalerne afholdes med en pædagog eller en lærer fra teamet.

Forældreråd/årgangsråd
På det første forældremøde laves et fælles forældreråd på hele årgangen, bestående af ca. 6 forældre, hvis opgave er, at lave fælles sociale arrangementer i løbet af året. Omfanget heraf bestemmes på det første forældremøde. Ideer kan findes på Forældrefiduser.dk

Skolehjemsamtaler
I indkaldes til samtale to gange om året. Indkaldelsen får I i AULA hvor I efter først til mølle princippet, vælger en tid. Datoerne kan findes i kalenderen på forældreintra.

Elevplaner/MinUddannelse
Jeres barns elevplan kan I løbende følge på portalen MinUddannelse.dk. Her logger I ind via link direkte fra AULA (Overblik). Det er også her I helt overordnet kan se hvilke temaer, emner og mål der er for de forskellige fag.