Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Ordensregler Elevdel

Ordensregler på Mølholm Skole.

Uddrag af visioner for skolen:
På Mølholm Skole vil vi trivsel for alle. På Mølholm Skole skal tryghed, humor og de fysiske rammer medvirke til, at alle føler tilknytning. Det er frihed under ansvar med respekt for forskelligheden. Fællesskabet er med omsorg og tryghed med til at gøre en indsats imod konflikter og mobning. De sociale kompetencer er højt værdsatte for at skabe høj trivsel for alle.
Det er godt, når du trives på skolen. Det er godt, når alle trives på skolen.
Disse to sætninger kan alle blive enige om. Skolens trivselsdage og legepatruljen er gode eksempler på, at elever tager sig af andre elever. Det kræver til gengæld en indsats, for at det skal blive hverdag på skolen. Du kan selv være med til at gøre en forskel. Det kan ske ved, at du går foran og viser vejen med et godt eksempel. Du kan vise respekt for andre, selvom de er forskellige fra dig.
Du træffer valg hver dag:
• Du vælger, om du vil gå med i en leg eller ikke.
• Du vælger, om du vil drille andre eller vil tage dem med i en leg.
• Du vælger, om du vil lave lektier.
• Du vælger, om du vil slå andre eller kalde på voksen.
• Jo ældre du er – jo flere valg træffer du.

Dine valg har betydning for din og andre elevers trivsel på skolen – derfor er det vigtig, at du træffer de rigtige valg.

Skolen accepterer ikke vold og trusler. Det gælder både at slå og mobbe andre elever.

Hvis du træffer de forkerte valg får det ofte konsekvenser. Hvis du f.eks. vælger at møde for sent, mister du for det første selv undervisning. For det andet kan det betyde, at undervisningen ikke kommer i gang til tiden for alle i klassen.

Sanktioner.
Skolen har pligt til at gribe ind overfor de elever, der træffer ”forkerte” valg. I første omgang vil skolen have en samtale med eleven og evt. med forældrene. Hvis det ikke hjælper, er der følgende muligheder for sanktioner. Når der er tale om sanktioner, vil der hele tiden ske et samarbejde med forældrene:
”Uden for døren”, hvis man vælger at forstyrre undervisningen
”Gå sammen med gårdvagten”, hvis man vælger at lave for megen uro i frikvartererne
”Eftersidning”, hvis man ikke passer tiden eller lektierne
”Udelukkelse fra undervisningen i op til en uge”, hvis man groft krænker andre med vold eller chikane.
Til sidst kan en elev, der vælger gentagne gange at træffe forkerte valg, flyttes til en anden klasse på skolen eller en anden skole i kommunen.

FÆRDSELS- OG OPHOLDSREGLER PÅ SKOLEN
Principielt må alle elever opholde sig hvor de vil på skolens udearealer, så længe det sker med respekt for andre såvel elever som voksne! Området ved sandkassen og Tarzan-banen er dog forbeholdt eleverne fra 0. – 3. klasse.

1. Cykelparkering:
Cykler parkeres altid i eller ved et cykelstativ således:
- 0.- 6. klasse i cykelskuret ved hallen, på pladsen ved gul fløj eller ved hovedindgangen.
- 7. - 9. klasse i cykelskuret ved hallen, tandlægeindgangen eller ved hovedindgangen.
"Henkastning" af cykler andre steder er ikke tilladt!

2. Ophold i frikvartererne:

  1. A)  Eleverne i helhedsskolen, dvs. 0. - 3. årgang opholder sig i frikvartererne udenfor med mindre vejret er meget dårligt.
  2. B)  Eleverne i gul fløj, dvs. 4. - 6. årgang skal i perioden fra påskeferien til efterårsferien opholde sig udenfor med mindre vejret er meget dårligt. Fra efterårsferien til påskeferien må eleverne være indenfor i det store frikvarter indtil 12.00.

C) Eleverne i grøn fløj, dvs. 7. - 9. årgang må opholde sig

• I klasselokaler
• På gangene i grøn fløj og fagfløjen
• I fællesrummet i grøn fløj

Indeordning på grund af dårligt vejr markeres ved at sætte det ”hvide flag” op.

3. Fordeling af de indhegnede boldbaner og basketballbane.
Boldspil og voldsom leg, så som sneboldkampe, er kun tilladt på sportspladsen! Boldbanerne må gerne bruges på tværs af klasser, når det sker på en god og ligeværdig måde! Hvis ikke fordelingen kan ske på efter aftale blandt eleverne er fordelingen således:

a. Boldbane nr. 1 er forbeholdt 7. – 9. klasse, boldbanerne 2 og 3 er forbeholdt 0. – 3. klasserne og boldbanerne 4 og 5 er forbeholdt 4. – 6. klasserne.

b. Basketballbanen er forbeholdt 7. – 9. klasse i den første pause og 4. – 6. klasse i den store pause.

4. Snevejr
I tilfælde af snevejr har alle elever mulighed for at blive indenfor. Det er vigtigt at være ekstra opmærksomme de første dage med sne, da det ofte er her, der bliver skabt de største konflikter. Sneboldkampe er tilladt på boldbanen. Jordvolden ned mod skolegården er afgrænsningen for sneboldkampe. Elever eller grupper af elever, der bliver for voldsomme i sneboldkampene bliver bortvist fra boldbanen.

5. Mobiltelefoner
Mobiltelefoner må gerne medbringes på skolen. Mobiltelefonen kan mange ting og kan bruges i undervisningen (kamera, diktafon osv.). Mobiltelefoner kan også bruges forkert. Forkert brug er f.eks. hvis telefonen ringer og forstyrrer undervisningen eller at den bruges til private formål i lektionerne.
I disse tilfælde kan mobiltelefonen blive inddraget og opbevaret på skolens kontor. Mobiltelefonen kan afhentes i kontorets åbningstid (inden eleven tager hjem).

 

Det er i orden at medbringe mobiltelefon i skole og SFO. Hvis barnet skal bruge telefonen, skal det altid være efter aftale med en voksen.
Mobilen opbevares slukket eller lydløs i skoletasken. Dette gælder både i skole og SFO-tiden. På 3. årgang kan man i SFO-tiden anvende sin telefon til leg og kommunikation. Det skal være aftalt på forhånd med de voksne.
Al kommunikation vedrørende afhentning, hjemsendelse, legeaftaler i SFO- tiden foregår ALTID via Tabulex - senest kl. 14.00. Ved akutte eller ved meget vigtige beskeder kan forældre ringe til SFO’en.

  • Elever fra 0. – 2. årgang må kun efter aftale med en voksen på skolen medbringe en tablet/computer i skolen.
  • Hvis der ødelægges noget i et klasselokale sker der følgende:
    1. a)  Den eller de elever, der har ansvaret, skal betale erstatning til skolen.
    2. b)  Hvis ingen bestemte elever kan drages til ansvar, bliver erstatningen trukket fra klassens "klassekonto". Ved større skader aftales ansvarsfordelingen med kontoret/viceskoleinspektøren
    3. c)  Ved skader i centralrummene, på gange og på bygningerne i øvrigt, hvor ansvaret ikke kan placeres på enkelte elever eller på klasser, bliver erstatningen trukket på "hærværkskontoen". Hvis der er penge tilbage ved årets udgang på denne konto, anvendes pengene til forbedringer - efter forslag fra elevrådet.