Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

2024 Skolerapport 4-9 klasse

Den Nationale trivselsmåling 2023/2024

Skolerapport for Mølholm Skole
4. klasse, 5. klasse, 6. klasse, 7. klasse, 8. klasse, 9. klasse

Denne rapport indeholder resultater fra skolens trivselsmåling blandt eleverne i 4.-9.klasse.

Trivselsmålingen består for denne elevgruppe af 40 spørgsmål.

På baggrund af 4.-9. klasseelevernes besvarelse opgøres deres trivsel på fire indikatorer samt en samlet indikator for ’generel trivsel’. Hver indikator er dannet på baggrund af statistiske analyser og er udtryk for grupperinger af spørgsmål, som grundlæggende måler den samme underliggende holdning hos eleverne. Indikatorerne giver et godt udgangspunkt for at identificere hvilke områder af trivsel, som der især kan være behov for at arbejde videre med.

De fem trivselsindikatorer er:

’Social trivsel’ - består af 10 spørgsmål om elevernes opfattelse af deres tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet, samt tryghed og mobning.

’Faglig trivsel’ - består af 8 spørgsmål om elevernes oplevelse af egne faglige evner, koncentrationsevne og problemløsningsevne.

’Støtte og inspiration’ - består af 7 spørgsmål om elevernes oplevelse af motivation og medbestemmelse, samt af lærerenes hjælp og støtte.

’Ro og orden’ - består af 4 spørgsmål om elevernes oplevelse af ro og støj i klassen samt klasseledelse.

’Generel trivsel’ - er en samlet indikator bestående af alle de spørgsmål, som indgår i de fire differentierede indikatorer.

29 af spørgeskemaets 40 spørgsmål indgår i trivseksindikatorerne. De resterende 11 spørgsmål fra trivselsmålingen kan ikke grupperes i en eller flere indikatorer. Resultaterne af disse spørgsmål fremgår således særskilt under ’Øvrige spørgsmål’ i rapporten.

En indikator beregnes på følgende måde:

For hver elev beregnes et gennemsnit af svarene på spørgsmålene i indikatoren. Gennemsnittet går fra 1 til 5, hvor 1 repræsenterer den ringest mulige trivsel, og 5 repræsenterer den bedst mulige trivsel. Herefter er alle elevers gennemsnit kategoriseret i fire intervaller: 1,0-2,0 (ringest mulig trivsel); 2,1-3,0; 3,1-4,0; 4,1-5,0 (bedst mulige trivsel).

En elevs besvarelse indgår kun i indikatoren, hvis eleven har svaret på mindst halvdelen af spørgsmålene indikatoren.

Afsnit 2 viser antallet af besvarelser blandt skolens elever fordelt på klassetrin.

Afsnit 3 viser skolens resultater fordelt på de fire differentierede trivselsindikatorer og den samlede indikator for ’generel trivsel’.

Afsnit 4 viser, elevernes svar på de enkelte spørgsmål i trivselsmålingen.

Afsnit 5 viser, elevernes svar på de enkelte spørgsmål i trivselsmålingen fordelt på køn.

Afsnit 6 viser, elevernes svar på de enkelte spørgsmål i trivselsmålingen fordelt på klassetrin.

I afsnit 4, 5 og 6 er spørgsmålene er inddelt efter den indikator, de hører til. Svarfordeling - dashboarderne for de 11 spørgsmål, der ikke indgår i en indikator, vises under afsnittet ’Øvrige

Læsning af figurer

Figurerne i afsnit 3 viser fordelingen af elevernes trivsel på hver af de fire differentierede trivselsindikatorer og den samlede indikator for generel trivsel. Figurerne viser endvidere skolens gennemsnit ’Gns.’ . Dette beregnes som et simpelt gennemsnit af elevernes gennemsnit.

Af hensyn til den enkelte elevs anonymitet vises der ikke Svarfordeling - dashboarder og gennemsnit for grupper af elever med færre end fem besvarelser.

Af figuren ses det, at:
Indikatorsvar Indikatorsvar På indikatoren 'Støtte og inspiration' har eleverne en gennemsnitlig trivsel på 3,2

Andel Indikatorsvar - dashboard

8% af eleverne har en trivsel mellem 1 til 2 

31% af eleverne har en trivsel mellem 2,1 til 3 

51% af eleverne har en trivsel mellem 3,1 til 4 

9% af eleverne har en trivsel mellem 4,1 til 5

billede eksempel

Figurerne i afsnit 4, 5 og 6 viser den procentvise fordeling af elevernes svar på hvert spørgsmål i trivselsmålingen.

’Antal svar’ inkluderer også det antal elever, der ikke ønsker at svare på det givne spørgsmål. Af hensyn til den enkelte elevs anonymitet vises der ikke Svarfordeling - dashboarder for enkeltspørgsmål, hvis færre end fem elever har svaret på spørgsmålet.

Af figureksemplet ses, at blandt de 100 elever, som har besvaret spørgsmålet "Er du glad for din skole?", så har:rfordeling - da

1% svaret "Aldrig",

3% svaret "Sjældent", 

12% svaret "En gang i mellem 

48% svaret "Tit" og

35% svaret "Meget tit". Svarfordeling - dashboard 

Endelig har 1% svaret, at de ikke ønsker at svare på spørgsmålet.

billede eksempel

Vejledning og inspiration til det videre arbejde

 

Hvordan kan resultaterne omsættes til egentlige indsatser?

Der er udviklet vejledningsmateriale til trivselsmålingen.

 

Vejledningsmaterialerne mv. kan findes på EMU - Danmarks Læringsportal via følgende link:

https://emu.dk/grundskole/undervisningsmiljo/trivselsmaling

 

Hvordan kan man tilgå trivselsdata i Excel?

 

Det er også muligt at tilgå skolens resultater i excel via følgende link:

https://uni.uddannelsesstatistik.dk/Pages/Reports/1976.aspx

 

Ved hjælp af pivotering er det muligt at downloade resultater fordelt på henholdsvis klassetrin og køn.

Du finder en guide til pivotering via følgende link:

https://uddannelsesstatistik.dk/pages/FAQ.aspx

 

Svaroverblikket herunder viser antal elever i alt og pr. klassetrin, som har besvaret spørgeskemaet på

skolen.

KlassetrinAntal besvarelser
Total378
4. klasse59
5. klasse59
6. klasse64
7. klasse70
8. klasse75
9. klasse51

Resultater fra trivselsmålingen fordelt på trivselsindikatorerne

Figurerne i dette afsnit giver et overblik over elevernes trivsel på skolen fordelt på fem indikatorer: ’Social trivsel’, ’Fagligtrivsel’, ’Støtte og inspiration’, ’Ro og orden’ og ’Generel trivsel’.

Afsnittet viser, hvordan eleverne på skolen oplever deres trivsel samlet set samt fordelt på køn og klassetrin. Sidst er der en tabel, der giver et samlet overblik over de enkelte klassers gennemsnit på de fem indikatorer.

Figurerne kan danne udgangspunkt for identifikation af elevgrupper, hvor der kan være et særligt behov for at arbejde med at øge trivslen.

I nedenstående figurer vises elevernes trivsel samlet set for hver af de fire differentierede indikatorer, samt en samlet indikator for generel trivsel.

billedeksempelbilledeksempel

Resultater fordelt på køn

Herunder vises resultater for de fire differentierede indikatorer samt den generelle indikator i trivselsmålingen fordelt på køn.

Social trivsel: Dreng: 67% trives meget, 26% trives, 7% trives lidt. Piger: 53% trives meget, 36% trives, 10% trives lidt, 1% trives ikke.Faglig trivsel: Drenge: 30% trives meget, 56% trives, 14% trives lidt. Piger: 28% trives meget, 57% trives, 15% trives lidt.Støtte og inspiration: Drenge: 9% trives meget, 51% trives, 32% trives lidt, 8% trives ikke. Piger: 10% trives meget, 52% trives, 29% trives lidt, 9% trives ikke.Ro og orden: Drenge: 35% trives meget, 56% trives, 8% trives lidt, 1% trives ikke. Piger: 28% trives meget, 61% trives, 10% trives lidt, 1% trives ikke.Generel trivsel: Drenge: 28% trives meget, 63% trives, 8% trives lidt, 1% trives ikke. Piger: 28% trives meget, 59% trives, 13% trives lidt.

Resultater fordelt på klassetrin

Herunder vises resultater for de fire differentierede indikatorer samt den generelle indikator i trivselsmålingen fordelt på klassetrin.

Social trivsel: 4: 71% trives meget, 20% trives, 8% trives lidt, 1% trives ikke. 5: 59% trives meget, 29% trives, 12% trives lidt. 6: 59% trives meget, 30% trives, 11% trives lidt. 7: 56% trives meget, 33% trives, 10% trives lidt, 1% trives ikke. 8: 51% trives meget, 41% trives, 5% trives lidt, 3% trives ikke.Faglig trivsel: 4: 34% trives meget, 51% trives, 15% trives lidt. 5: 29% trives meget, 58% trives, 14% trives lidt. 6: 27% trives meget, 57% trives, 14% trives lidt, 2% trives ikke. 7: 23% trives meget, 59% trives, 19% trives lidt. 8: 26% trives meget, 57% trives, 18% trives lidt. 9: 37% trives meget, 59% trives, 4% trives lidt.Støtte og inspiration: 4: 27% trives meget, 54% trives, 14% trives lidt, 5% trives ikke. 5: 14% trives meget, 53% trives, 24% trives lidt, 10% trives ikke. 6: 6% trives meget, 48% trives, 37% trives lidt, 10% trives ikke. 7: 3% trives meget, 57% trives, 36% trives lidt, 4% trives ikke. 8: 4% trives meget, 47% trives, 33% trives lidt, 16% trives ikke. 9: 4% trives meget, 51% trives, 43% trives lidt, 2% trives ikke.Ro og orden: 4: 39% trives meget, 47% trives, 14% trives lidt. 5: 44% trives meget, 44% trives, 12% trives lidt. 6: 29% trives meget, 61% trives, 10% trives lidt. 7: 30% trives meget, 64% trives, 4% trives lidt, 2% trives ikke. 8: 25% trives meget, 65% trives, 7% trives lidt, 3% trives ikke. 9: 25% trives meget, 67% trives, 8% trives lidt.Generel trivsel: 4: 46% trives meget, 46% trives, 8% trives lidt. 5: 37% trives meget, 53% trives, 10% trives lidt. 6: 24% trives meget, 65% trives, 11% trives lidt. 7: 23% trives meget, 64% trives, 13% trives lidt. 8: 18% trives meget, 69% trives, 14% trives lidt. 9: 25% trives meget, 71% trives, 4% trives lidt.

Gennemsnitlig trivsel pr. indikator fordelt på klasser

Tabellerne i dette afsnit viser den gennemsnitlige trivsel for de fire indikatorer, samt generel trivsel for hver klasse på skolen.

KlasseSocial trivselFaglig trivselRo og ordenStøtte og inspirationGenerel trivsel
4.14,33,93,93,84,0
4.24,13,73,73,73,8
5.13,93,73,73,03,6
5.24,23,83,93,63,9
6.13,83,63,52,93,5
6.24,33,94,03,54,0
7.14,13,84,03,23,8
7.24,03,53,63,13,6
8.14,03,53,63,03,6
8.24,24,04,13,53,9
8.33,83,73,62,53,5
9.14,23,83,93,13,8
9.24,33,93,73,03,8
Blåt hus3,83,33,62,83,4
Grønt hus4,03,34,42,93,6
Gult hus3,63,53,83,03,5
Hvidt hus3,83,64,13,13,6

Resultater fra trivselsmålingen fordelt på de enkelte spørgsmål

Dette afsnit viser, hvordan eleverne svarer på de enkelte spørgsmål i trivselsmålingen. Spørgsmålene er inddelt efter rapportens fire indikatorer: 'Social trivsel', ’Faglig trivsel’, 'Støtte og inspiration' samt 'Ro og orden'. Til sidst følger et afsnit med Svarfordeling - dashboarder for de 11 spørgsmål fra trivselsmålingen, som ikke indgår i en af indikatorerne.

Svarfordeling - dashboarden på de enkelte spørgsmål giver et mere detaljeret og nuanceret billede af, hvilke forhold eleverne oplever som positive eller negative.

Spørgsmål inden for indikatoren Social trivsel

Indikatoren ’Social trivsel’ bygger på ti spørgsmål. Spørgsmålene omhandler elevernes opfattelse af deres tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet, samt tryghed og mobning.

Er du glad for din skole. 1% ønsker ikke at svare, 35% meget tit, 48% tit, 12% en gang imellem, 2% sjældent, 1% aldrig.Er du glad for din klasse. 1% ønsker ikke at svare, 33% meget tit, 46% tit, 16% en gang imellem, 3% sjældent, 1% aldrig.Føler du dig ensom. 1% ønsker ikke at svare, 43% aldrig, 33% sjældent, 14% en gang imellem, 6% tit, 3% meget tit.Er du bange for at blive til grin i skolen. 1% ønsker ikke at svare, 24% aldrig, 36% sjældent, 22% en gang imellem,11% for det meste, 7% altid.Hvor ofte føler du dig tryg i skolen. 1% ønsker ikke at svare, 26% altid, 50% for det meste, 13% en gang imellem, 6% sjældent, 4% aldrig.Er du blevet mobbet i dette skoleår. 3% ønsker ikke at svare, 73% aldrig, 16% sjældent, 3% en gang imellem,3% tit, 2% meget tit.Jeg føler jeg hører til på min skole. 2% ønsker ikke at svare, 39% helt enig, 35% enig, 15% hverken enig eller uenig,4% uenig, 5% helt uenig.Jeg kan godt lide pauserne i skolen. 1% ønsker ikke at svare, 53% helt enig, 30% enig, 11% hverken enig eller uenig,4% uenig, 1% helt uenig.De fleste af eleverne i min klasse er venlige og hjælpsomme. 2% ønsker ikke at svare, 25% helt enig, 51% enig, 17% hverken enig eller uenig, 2% uenig, 3% helt uenig.Andre elever accepterer mig som jeg er. 3% ønsker ikke at svare, 23% helt enig, 45% enig, 19% hverken enig eller uenig,5% uenig, 5% helt uenig.

Spørgsmål inden for indikatoren Faglig trivsel

Indikatoren ’Faglig trivsel’ består af otte spørgsmål. Spørgsmålene omhandler elevernes oplevelse af egne faglige evner, koncentrationsevne og problemløsningsevne.

Hvor tit kan du finde en løsning på problemer, bare du prøver hårdt nok? 1% ønsker ikke at svare, 18% meget tit, 47% tit, 26% en gang i mellem, 7% sjældent.Hvor tit kan du klare det, du sætter dig for? 2% ønsker ikke at svare, 22% meget tit, 54% tit, 21% en gang i mellem, 1% sjældent.Kan du koncentrere dig i timerne? 1% ønsker ikke at svare, 12% meget tit, 51% tit, 25% en gang i mellem, 10% sjældent, 1% aldrig.Hvis jeg bliver forstyrret i undervisningen kan jeg hurtigt koncentrere mig igen. 0% ønsker ikke at svare, 6% meget tit, 37% tit, 34% en gang i mellem, 17% sjældent, 6% aldrig.Lykkes det for dig at lære det du gerne vil i skolen? 1% ønsker ikke at svare, 15% meget tit, 46% tit, 27% en gang i mellem, 9% sjældent, 22% aldrig.Hvad synes dine lærere om dine fremskridt i skolen? 7% ønsker ikke at svare, 24% virkelig gode, 52% gode, 15% middel, 2% under middel.Jeg klarer mig godt fagligt i skolen. 3% ønsker ikke at svare, 19% helt enig, 51% enig, 19% hverken enig eller uenig, 6% uenig, 2% helt uenig.Jeg gør gode faglige fremskridt i skolen. 2% ønsker ikke at svare, 17% helt enig, 54% enig, 21% hverken enig eller uenig, 1% uenig, 5% helt uenig.

Spørgsmål inden for indikatoren Støtte og Inspiration

Indikatoren ’Støtte og inspiration i undervisningen’ består af syv spørgsmål. Spørgsmålene omhandler elevernes oplevelse af motivation og medbestemmelse, samt lærernes hjælp og støtte.

Er du og dine klassekammerater med til at bestemme hvad i skal arbejde med i klassen: 2% ønsker ikke at svare, 2% meget tit, 12% tit, 38% en gang imellem, 31% sjældent, 15% aldrig.Er undervisningen kedelig: 1% ønsker ikke at svare, 2% aldrig, 15% sjældent, 47% en gang imellem, 21% tit, 14% meget tit.Er undervisningen spændende: 7% meget tit, 25% tit, 47% en gang imellem, 16% sjældent, 5% aldrig.Hjælper dine lærere dig med at lære på måder, som virker godt: 1% ønsker ikke at svare, 27% meget tit, 46% tit, 19% en gang imellem, 6% sjældent, 1% aldrig.Undervisningen giver mig lyst til at lære mere: 2% ønsker ikke at svare, 7% helt enig, 27% enig, 42% hverken enig eller uenig, 15% uenig, 7% helt uenigLærerne er gode til at støtte mig og hjælpe mig i skolen når jeg har brug for det: 2% ønsker ikke at svare, 26% helt enig, 46% enig, 19% hverken enig eller uenig, 3% uenig, 4% helt uenigLærerne sørger for at elevernes ideer bliver brugt i undervisningen: 2% ønsker ikke at svare, 6% helt enig, 26% enig, 37% hverken enig eller uenig, 19% uenig, 10% helt uenig.

Spørgsmål inden for indikatoren Ro og orden

Indikatoren ’Ro og orden’ indeholder fire spørgsmål. Spørgsmålene omhandler elevernes oplevelse af ro og støj i klassen samt klasseledelse.

Hvis der er larm i klassen, kan lærerne hurtigt skabe ro: 1% ønsker ikke at svare, 8% meget tit, 40% tit, 32% en gang imellem, 15% sjældent, 4% aldrig.Møder dine lærere præcist til undervisningen: 1% ønsker ikke at svare, 22% meget tit, 46% tit, 22% en gang imellem, 7% sjældent, 2% aldrig.Er det let at høre hvad læreren siger i timerne: 1% ønsker ikke at svare, 42% meget tit, 46% tit, 9% en gang imellem, 2% sjældent.Er det let at høre hvad de andre elever siger i timerne: 1% ønsker ikke at svare, 16% meget tit, 54% tit, 25% en gang imellem, 3% sjældent, 1% aldrig.

Øvrige spørgsmål fra trivselsmålingen

Dette afsnit viser Svarfordeling - dashboarder på de elleve øvrige spørgsmål fra trivselsmålingen, som ikke indgår i en af de fire indikatorer.

Jeg prøver at forstå mine venner, når de er triste eller sure: 3% ønsker ikke at svare, 34% meget tit, 43% tit, 16% en gang imellem, 3% sjældent, 1% aldrig.Jeg er god til at arbejde sammen med andre: 1% ønsker ikke at svare, 19% meget tit, 51% tit, 23% en gang imellem, 4% sjældent, 2% aldrig.Jeg siger min mening når jeg synes at noget er uretfærdigt: 2% ønsker ikke at svare, 19% meget tit, 36% tit, 26% en gang imellem, 14% sjældent, 3% aldrig.Hvor tit har du ondt i maven: 1% ønsker ikke at svare, 26% aldrig, 43% sjældent, 20% en gang imellem, 6% tit, 4% meget tit.Hvor tit har du ondt i hovedet: 0% ønsker ikke at svare, 13% aldrig, 36% sjældent, 28% en gang imellem, 14% tit, 9% meget tit.Har du selv mobbet nogen i skolen i dette skoleår: 3% ønsker ikke at svare, 82% aldrig, 12% sjældent, 2% en gang imellem, 1% tit.Hvis jeg keder mig i undervisningen, kan jeg selv gøre noget for at det bliver spændende: 3% ønsker ikke at svare, 3% meget tit, 16% tit, 40% en gang imellem, 29% sjældent, 9% aldrig.Hvis noget er for svært for mig i undervisningen, kan jeg selv gøre noget for at komme videre: 3% ønsker ikke at svare, 10% meget tit, 35% tit, 37% en gang imellem, 13% sjældent, 2% aldrig.Jeg synes godt om udeområderne på min skole: 1% ønsker ikke at svare, 30% helt enig, 47% enig, 16% hverken enig eller uenig, 2% uenig, 4% helt uenig.Jeg synes godt om undervisningslokalerne på skolen: 1% ønsker ikke at svare, 19% helt enig, 49% enig, 24% hverken enig eller uenig, 6% uenig, 1% helt uenig.Jeg synes toiletterne på skolen er pæne og rene: 2% ønsker ikke at svare, 3% helt enig, 19% enig, 32% hverken enig eller uenig, 21% uenig, 23% helt uenig.

Resultater fra trivselsmålingen fordelt på de enkelte spørgsmål og køn

Figurerne i dette afsnit viser hvordan eleverne har besvaret de enkelte spørgsmål i trivselsmålingen afhængig af elevens køn.

Spørgsmål inden for indikatoren Social trivsel

Indikatoren ’Social trivsel’ bygger på 10 spørgsmål. Spørgsmålene omhandler elevernes opfattelse af deres tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet, samt tryghed og mobning.

Spørgsmål inden for indikatoren Faglig trivsel

Indikatoren ’Faglig trivsel’ består af otte spørgsmål. Spørgsmålene omhandler elevernes oplevelse af egne faglige evner, koncentrationsevne og problemløsningsevne.

Spørgsmål inden for indikatoren Støtte og Inspiration

Indikatoren ’Støtte og inspiration i undervisningen’ består af syv spørgsmål. Spørgsmålene omhandler elevernes oplevelse af motivation og medbestemmelse, samt lærernes hjælp og støtte.

Spørgsmål inden for indikatoren Ro og orden

Indikatoren ’Ro og orden’ indeholder fire spørgsmål. Spørgsmålene omhandler elevernes oplevelse af ro og støj i klassen samt klasseledelse.

Øvrige spørgsmål fra trivselsmålingen

Dette afsnit viser Svarfordeling - dashboarder på de elleve spørgsmål fra trivselsmålingen, som ikke indgår i en af trivselsindikatorerne.

Resultater fra trivselsmålingen fordelt på de enkelte spørgsmål og klassetrin

Figurerne i dette afsnit viser, hvordan eleverne har besvaret de enkelte spørgsmål i trivselsmålingen afhængig af elevens klassetrin.

Spørgsmål inden for indikatoren Social trivsel

Indikatoren ’Social trivsel’ bygger på ti spørgsmål. Spørgsmålene omhandler elevernes opfattelse af deres tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet, samt tryghed og mobning.

Spørgsmål inden for indikatoren Faglig trivsel

Indikatoren ’Faglig trivsel’ består af otte spørgsmål. Spørgsmålene omhandler elevernes oplevelse af egne faglige evner, koncentrationsevne og problemløsningsevne.

Spørgsmål inden for indikatoren Støtte og inspiration

Indikatoren ’Støtte og inspiration i undervisningen’ består af syv spørgsmål. Spørgsmålene omhandler elevernes oplevelse af motivation og medbestemmelse, samt lærernes hjælp og støtte.

Spørgsmål inden for indikatoren Ro og orden

Indikatoren ’Ro og orden’ indeholder fire spørgsmål. Spørgsmålene omhandler elevernes oplevelse af ro og støj i klassen samt klasseledelse.

Øvrige spørgsmål fra trivselsmålingen

Dette afsnit viser Svarfordeling - dashboarder på de elleve spørgsmål fra trivselsmålingen, som ikke indgår i en af indikatorerne.