Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Samarbejdsaftale med børnehaver

picpicpicpic

2023-2024

 

                                                                                        FORORD

Livet består af mange overgange og skift til nye arenaer og dermed nye udfordringer. Overgangene er kendetegnet ved, at de indebærer væsentlige forandringer i børn og unges liv. Deres identitet, relationer og roller forandres på en gang. Med denne aftale forbereder vi en god overgang så børnene føler sig trygge og robuste til at indgå i nye fællesskaber og møde nye udfordringer.

Aftalen skal dermed bidrage til at styrke VORES børns overgang og skabe fælles sprog om centrale områder som deres udvikling og læring, inklusion, skoleparathed og overgangspædagogik. VORES børn skal være klar til skolen, og skolen skal være klar til at modtage VORES børn.

Alle børn kan lære og udvikler sig i samspil med andre. Børn gør grundlæggende det bedste de kan og de deltager i fællesskabet hvis de kan. I Vinding-Mølholm er vi optaget af mangfoldige og stærke fællesskaber, hvor vi tager udgangspunkt i, at forskellighed er en styrke og hvor vi tør rykke ved faste forståelser af hvad der er normalt. Når der opstår udfordringer, forholder vi os professionelt til den pædagogiske kontekst barnet befinder sig i for at kunne lave et perspektivskifte – det kunne være fra individfokus til fællesskabsfokus. Beslutninger for den enkelte findes som udgangspunkt i fællesskabet og i den pædagogiske kontekst.

I samarbejdet har vi derfor også en særlig opmærksomhed på de af VORES børn, der har nogle særlige behov. Vi ønsker at VORES børn i videst mulig omfang får mulighed for at deltage i nærmiljøets fællesskaber i Vinding-Mølholm. Det betyder at vores samarbejde omkring et barn med særlige behov derfor allerede starter 1-2 år før skolestart.

Læs mere om den gode overgang fra børnehave til skole På: www.vejle.dk/overgange.

 

                                HVEM ER EN DEL AF SAMARBEJDET OG DENNE AFTALE

Gadkjærgaard, Vindmøllen, Valhalla, Asebo, Vinding Skole og Mølholm skole.
Nedenfor vil det blive beskrevet, hvordan samarbejdet imellem de enkelte institutioner udmøntes.

                                OVERGANGEN FRA BØRNEHAVE TIL SKOLE

Tre perspektiver er helt centrale i vores samarbejde. Barnets, de professionelles og forældrenes. Udgangspunktet er barnets perspektiv, fordi det er barnet – og barnets oplevelse af den gode overgang – der er afgørende. De professionelle og forældrene har således i samarbejde ansvaret for at skabe de bedst mulige rammer for barnets overgang til skole.

picpic

De tre perspektiver udmøntes således i praksis:

                                                                 HJERNEN & HJERTET

Dialogværktøjet omkring overgangen fra daginstitution til skole fra Hjernen og Hjertet bruges af både daginstitutionerne og skolerne. Skemaet udfyldes af såvel pædagoger og lærere som forældrene, og bruges til samtalen i institutionen inden skolestart, samt efter skolestarten. For skolerne er det vigtigt, at institutionerne udfylder fokuspunkterne i profilen. Således får skolerne den store viden, daginstitutionerne har om børnene, og kan derved give barnet den bedste skolestart ved at bruge oplysningerne i profilen til at støtte og hjælpe barnet fra første skoledag.

Skemaet indeholder personlige oplysninger samt oplysninger om barnets kompetencer.

                                                                        FÆLLESPROJEKT

Hvert år afvikles der et fællesprojekt over 3 dage, hvor førskolebørnene og 0. klasserne samarbejder. Her tilknyttes børnene den skole, de skal gå på, og aktiviteterne foregår derfor sammen med kommende skolekammerater. Fællesprojektet foregår på skolen, hvor børnene skal gå. Fællesprojektet planlægges af repræsentanter fra skolerne og daginstitutionerne.

Børn som ikke går i områdets børnehaver inviteres ifb. Med indskrivning og får således også mulighed for at deltage sammen med en forældre eller ved at følges med en af områdets børnehaver.

Skabelonen/forslag til køreplan herfor:

Dagsprogram:
9.00: Førskolebørnene møder ind på skolen. Skolen har personale klar til at tage imod, og har klargjort plads til overtøj og tasker.
9.15: Førskolebørnene fordeles i 0. klasserne og spiser frugt(selv medbragt). Førskolebørnene bliver fordelt på mindre grupper når de kommer, og de blandes med de grupper, der er lavet på skolen. Holdene er lavet på forhånd i hver børnehave.
9.30: Frikvarter hvor der leges på legepladsen.
10.00: Forskellige aktiviteter – mødestedet formidles i klassen under frugten.
11.15: Madpakketid og efterfølgende frikvarter og tak for i dag. Der er bestilt skolemælk til alle. 
12.20: Skolebørnene har time. Førskolebørnene kan enten vælge, at tage hjem efter madpakkerne ca 11.45 eller lege med i frikvarteret.

Aktivitet mandag kl. 10-11.15:
Børnene skal deltage i en ”rigtig” dansk- og matematiktime. Børnene deles i 4 grupper og får et arbejdshæfte med opgaver og dermed få en oplevelse af, hvordan der bl.a. arbejdes med opgaver i skolen. Opgaverne vil være delvist genkendelige fra opgaver der er afprøvet i børnehaverne. Skolen står for denne aktivitet.

Aktivitet tirsdag kl 10-11.15:
Kan være fælles lege, musik, bevægelse, tegne og farve opgaver. Varierer fra år til år. Skolen står for denne aktivitet.

Aktivitet onsdag 10-11.10:
Aktiviteter ud fra Fælles tema fra Spotlight. Planlægges af børnehaverne.

Så mange børn deltager:
Valhalla:                  børn
Vindmøllen:            børn
Asebo:                    børn
Gadkærgaard:        børn
Andre børnehaver: børn

VILLADS FRA VALBY
I børnehaven møder børnene Villads fra Valby gennem bogen af samme navn. Villads følger med over i skolen, hvor Villads i 0.V vil være udgangspunkt for en fælles historie og aktiviteter.

SANGE
I skolen synges de kendte sange fra børnehaven: Mariehønen evigglad og Godmorgen sol. Disse synges på 1. skoledag.

BILLEDMAPPE
Til fællesprojekt-dagene medbringer hver institution 3 ens mapper, med billeder fra børnehaven. Disse bruges i klasserne, når børnene starter efter sommerferien. Dette giver børnene mulighed for at ”genbesøge” deres børnehave når de kommet i gang i skolen.

TURE & BESØG
Børnehaverne er altid velkomne på skolerne. Forældre der ikke kender skolerne er velkomne til at kontakte deres skole for en rundvisning.
Som udgangspunkt planlæger børnehaverne ca. 5 besøg på skolen i løbet af foråret før skolestart. Børnehaverne koordinerer, at nogle af besøgene er for alle børnehaverne således, at børnene mødes på legepladsen.
Har børnehaven eller børnene særlige ønsker under disse besøg kontaktes skolerne. Det kunne være ønsker om: højtlæsning på skolens bibliotek, deltagelse i morgensang, lån af lokale til madpakker eller aktiviteter.
Har skolerne særlige arrangementer inviteres skolestarterne til at komme på besøg. Det kunne være: en udstilling, en forestilling, en koncert etc.
Forældregrupperne opfordres til at lave fælles besøg på skolernes legepladser fx tre søndage i foråret.
Forældrene opfordres til at deres børn er i SFO i nogle dage op til skolestart.
Til overleveringerne mellem børnehave og skole er pædagoger/børnehaveledere på besøg i børnehaverne.
Efter skolestarten og i løbet af efteråret er pædagogerne fra børnehaverne velkomne til at komme på besøg i skolen.

ÅRETS GANG I MØDER

 

HVORNÅR

HVEM

HVAD & HVORDAN

August

Vinding og Mølholm Skole

  1. 1. samarbejdsmøde for ledelsen, hvor der drøftes:
    Den nylig gennemførte overgang fra daginstitution til skole
    Årets møder fastsættes.
    Evaluering af trepartsmøder og møder omkring børn med særlige behov. Fungerer de efter hensigten? Data indhentes evt. fra forældre-perspektiv.
    Børnehaverne orienterer om børn med særlige behov til kommende skoleår og samarbejdet koordineres, med udgangspunkt i at børnehaverne indkalder til relevante møder med forældre og TCBU. Formålet med disse ”tidlige” møder er sikre et fælles grundlag for at vurdere hvordan og om barnets behov kan tilgodeses i almen-skolen. Dette afgøres af skolelederen.

  2. SFO
    Børnene kan starte i uge 31. De pædagoger, der skal være i de respektive klasser/på årgangen er til stede og viser forældre og børn rundt og tilrette. Dette giver børnene mulighed for at lære de fysiske rammer, procedurer og nogle af de voksne at kende inden selve skolestarten.

    1. skoledag på Vinding
    Børnene møder kl. 9.00 og forældrene er med den første lektion.

    1. skoledag på Mølholm
    Børnene møder kl. 10.15. Forældrene deltager den første halve time.

September

Asebo, Vindmøllen, Gadkjærgaard og Valhalla

Informationsmøde for forældrene om storegr./førskolegr. Institutionerne inviterer en leder fra skolerne til at deltage. Indhold: Info om hverdagen og forberedelser frem mod skolestart i storgruppen, besøg på skolerne og andre praktiske ting.

Film om de 8 kompetencer vises og bruges som udgangspunkt. https://www.vejle.dk/borger/mit- liv/boern-og-familie/den-gode-overgang-fra-boernehave- til-skole/tegnefilm-om-otte-kompetenceomraader-og- skoleparathed/

Folder eller anden info om de 8 kompetencer gennemgås og deles ud.

 

Oktober

Vinding Skole, Mølholm Skole,Asebo, Valhalla, Gadkjærgaard og Vindmøllen

 

 

 

 

 

Vinding og Mølholm Skole

  1. 1. Samarbejdsmøde. Deltagere: Ledere og en medarbejder fra hver skole/institution.

    Dagsorden:
    Forårets og sommerens overgang evalueres mellem børnehave og skole i forhold til børnegruppen og sammen med resultatet af sprogvurderingen. Hvad får vi øje på? Hvad kan vi forbedre?
    Forældremøder i børnehaverne evalueres.
    Opfølgning på besøgsdagene.(Disse evalueres også umiddelbart efter)
    Rundvisning i institutionen/skolen.

 

 

  1. Ift børn i særlige udfordringer og hvor særlige tiltag er iværksat, skal modtagende skole inddrages senest 1. november og gerne før. Der indhentes tilladelse fra forældrene. I forbindelse med mødeafholdelse kan det være brugbart at skole og børnehave forventningsafstemmer ved et formøde.

November

Vinding Skole

Informationsmøde for forældre
Der orienteres om mål, indhold og forventninger vedr. børnehaveklassen og SFO. Invitationen kommer via eboks til forældrene.

December

Vinding Skole og Mølholm Skole

Velkomstbrev
Kommende skolestartere modtager et digitalt velkomstbrev med information om indskrivning.
Opslag på hjemmesiden.

December Januar

Vinding Skole Mølholm

Indskrivning af børnehaveklassebørn
Indskrivning foregår digitalt.

Februar/marts

 

 

2. samarbejdsmøde Deltagere: Ledere. Indskrivningen er afsluttet.

•Vi mødes og hører om den børnegruppe der er på vej.
Formen på trepartsmøder og overleveringsmøder evalueres og aftales.
Evaluering af samarbejdsaftalen og drøftelse af de tre værdier, de tre perspektiver og den 8 kompetenceområder. Rettelser og ny udgave på hjemmesiden.

Marts

Vinding Skole, Mølholm Skole, Asebo, Valhalla,Gadkjærgaard og Vindmøllen.

 

 

Vinding Skole, Mølholm Skole, Asebo, Valhalla,Gadkjærgaard og Vindmøllen.

3. samarbejdsmøde
Deltagere: Mindst en repræsentant fra hver skole/institution.
Dagsorden:
-Fællesdagene planlægges. Se forslag skabelon for dagene i dette dokument.
-Fællesdagene tager udgangspunkt i Spotlight-temaet.
-Husk antal børn der deltager. Og at børnene er delt i grupper inden de kommer.
-aftale et online evalueringsmøde umiddelbart efter de tre besøgsdage.

 

ok

 

 

 

April/maj

Vinding Skole, Mølholm Skole, Asebo, Valhalla,Gadkjærgaard og Vindmøllen

Overleveringsmøder Der afholdes overlevering mellem personalet i skolerne og den enkelte daginstitution. Overleveringen af børnene SKAL tage udgangspunkt i dialogprofil fra Hjernen og Hjertet(evt. kan de 8 kompetencer også inddrages) og i et fokus på potentialer og ressourcer. Møderne foregår i børnehaverne. Forældrene er orienterede og har givet samtykke til dette.

Trepartsmøder I forbindelse med børn, der er i særlige udfordringer, er der mulighed for at afholde trepartsmøder, hvor skole, daginstitution evt. tværfaglige samarbejdspartnere og forældrene deltager. Daginstitutionerne inviterer til mødet som kan afholdes i børnehaven eller på skolen. Møderne tager ligesom overleveringsmøderne udgangspunkt i dialogprofilen og de 8 kompetence. Endvidere inddrages andre relevante data.

 

Maj/Juni

Mølholm og Vinding Skole

Forældremøde på Mølholm skole
Forældre inviteres og der orienteres om skolens værdier, mål, indhold og forventninger vedr. 0. årgang og SFO

Introaften på Vinding skole
Forældre og børn inviteres til at komme og være sammen med deres årgangskammerater, og med børnehaveklasselederne samt klassepædagogerne. Der orienteres om forventninger og indhold til forældrene.

Både til forældremøde og introaften vises filmen om den gode overgang.

”Åbent Hus på Mølholm Skole”
Forældre og kommende 0. årg. elever kommer til åbent hus kl. 8-10 og tilbringer tiden sammen med deres kommende lærere, pædagoger og nye kammerater.

Fællesprojekt på 3 dage, hvor skolestarterne mødes med den kommende skole og 0. klasserne. Billedmapperne medbringes.