2023-2024
FORORD
Livet består af mange overgange og skift til nye arenaer og dermed nye udfordringer. Overgangene er kendetegnet ved, at de indebærer væsentlige forandringer i børn og unges liv. Deres identitet, relationer og roller forandres på en gang. Med denne aftale forbereder vi en god overgang så børnene føler sig trygge og robuste til at indgå i nye fællesskaber og møde nye udfordringer.
Aftalen skal dermed bidrage til at styrke VORES børns overgang og skabe fælles sprog om centrale områder som deres udvikling og læring, inklusion, skoleparathed og overgangspædagogik. VORES børn skal være klar til skolen, og skolen skal være klar til at modtage VORES børn.
Alle børn kan lære og udvikler sig i samspil med andre. Børn gør grundlæggende det bedste de kan og de deltager i fællesskabet hvis de kan. I Vinding-Mølholm er vi optaget af mangfoldige og stærke fællesskaber, hvor vi tager udgangspunkt i, at forskellighed er en styrke og hvor vi tør rykke ved faste forståelser af hvad der er normalt. Når der opstår udfordringer, forholder vi os professionelt til den pædagogiske kontekst barnet befinder sig i for at kunne lave et perspektivskifte – det kunne være fra individfokus til fællesskabsfokus. Beslutninger for den enkelte findes som udgangspunkt i fællesskabet og i den pædagogiske kontekst.
I samarbejdet har vi derfor også en særlig opmærksomhed på de af VORES børn, der har nogle særlige behov. Vi ønsker at VORES børn i videst mulig omfang får mulighed for at deltage i nærmiljøets fællesskaber i Vinding-Mølholm. Det betyder at vores samarbejde omkring et barn med særlige behov derfor allerede starter 1-2 år før skolestart.
Læs mere om den gode overgang fra børnehave til skole På: www.vejle.dk/overgange.
HVEM ER EN DEL AF SAMARBEJDET OG DENNE AFTALE
Gadkjærgaard, Vindmøllen, Valhalla, Asebo, Vinding Skole og Mølholm skole.
Nedenfor vil det blive beskrevet, hvordan samarbejdet imellem de enkelte institutioner udmøntes.
OVERGANGEN FRA BØRNEHAVE TIL SKOLE
Tre perspektiver er helt centrale i vores samarbejde. Barnets, de professionelles og forældrenes. Udgangspunktet er barnets perspektiv, fordi det er barnet – og barnets oplevelse af den gode overgang – der er afgørende. De professionelle og forældrene har således i samarbejde ansvaret for at skabe de bedst mulige rammer for barnets overgang til skole.
De tre perspektiver udmøntes således i praksis:
HJERNEN & HJERTET
Dialogværktøjet omkring overgangen fra daginstitution til skole fra Hjernen og Hjertet bruges af både daginstitutionerne og skolerne. Skemaet udfyldes af såvel pædagoger og lærere som forældrene, og bruges til samtalen i institutionen inden skolestart, samt efter skolestarten. For skolerne er det vigtigt, at institutionerne udfylder fokuspunkterne i profilen. Således får skolerne den store viden, daginstitutionerne har om børnene, og kan derved give barnet den bedste skolestart ved at bruge oplysningerne i profilen til at støtte og hjælpe barnet fra første skoledag.
Skemaet indeholder personlige oplysninger samt oplysninger om barnets kompetencer.
FÆLLESPROJEKT
Hvert år afvikles der et fællesprojekt over 3 dage, hvor førskolebørnene og 0. klasserne samarbejder. Her tilknyttes børnene den skole, de skal gå på, og aktiviteterne foregår derfor sammen med kommende skolekammerater. Fællesprojektet foregår på skolen, hvor børnene skal gå. Fællesprojektet planlægges af repræsentanter fra skolerne og daginstitutionerne.
Børn som ikke går i områdets børnehaver inviteres ifb. Med indskrivning og får således også mulighed for at deltage sammen med en forældre eller ved at følges med en af områdets børnehaver.
Skabelonen/forslag til køreplan herfor:
Dagsprogram:
9.00: Førskolebørnene møder ind på skolen. Skolen har personale klar til at tage imod, og har klargjort plads til overtøj og tasker.
9.15: Førskolebørnene fordeles i 0. klasserne og spiser frugt(selv medbragt). Førskolebørnene bliver fordelt på mindre grupper når de kommer, og de blandes med de grupper, der er lavet på skolen. Holdene er lavet på forhånd i hver børnehave.
9.30: Frikvarter hvor der leges på legepladsen.
10.00: Forskellige aktiviteter – mødestedet formidles i klassen under frugten.
11.15: Madpakketid og efterfølgende frikvarter og tak for i dag. Der er bestilt skolemælk til alle.
12.20: Skolebørnene har time. Førskolebørnene kan enten vælge, at tage hjem efter madpakkerne ca 11.45 eller lege med i frikvarteret.
Aktivitet mandag kl. 10-11.15:
Børnene skal deltage i en ”rigtig” dansk- og matematiktime. Børnene deles i 4 grupper og får et arbejdshæfte med opgaver og dermed få en oplevelse af, hvordan der bl.a. arbejdes med opgaver i skolen. Opgaverne vil være delvist genkendelige fra opgaver der er afprøvet i børnehaverne. Skolen står for denne aktivitet.
Aktivitet tirsdag kl 10-11.15:
Kan være fælles lege, musik, bevægelse, tegne og farve opgaver. Varierer fra år til år. Skolen står for denne aktivitet.
Aktivitet onsdag 10-11.10:
Aktiviteter ud fra Fælles tema fra Spotlight. Planlægges af børnehaverne.
Så mange børn deltager:
Valhalla: børn
Vindmøllen: børn
Asebo: børn
Gadkærgaard: børn
Andre børnehaver: børn
VILLADS FRA VALBY
I børnehaven møder børnene Villads fra Valby gennem bogen af samme navn. Villads følger med over i skolen, hvor Villads i 0.V vil være udgangspunkt for en fælles historie og aktiviteter.
SANGE
I skolen synges de kendte sange fra børnehaven: Mariehønen evigglad og Godmorgen sol. Disse synges på 1. skoledag.
BILLEDMAPPE
Til fællesprojekt-dagene medbringer hver institution 3 ens mapper, med billeder fra børnehaven. Disse bruges i klasserne, når børnene starter efter sommerferien. Dette giver børnene mulighed for at ”genbesøge” deres børnehave når de kommet i gang i skolen.
TURE & BESØG
Børnehaverne er altid velkomne på skolerne. Forældre der ikke kender skolerne er velkomne til at kontakte deres skole for en rundvisning.
Som udgangspunkt planlæger børnehaverne ca. 5 besøg på skolen i løbet af foråret før skolestart. Børnehaverne koordinerer, at nogle af besøgene er for alle børnehaverne således, at børnene mødes på legepladsen.
Har børnehaven eller børnene særlige ønsker under disse besøg kontaktes skolerne. Det kunne være ønsker om: højtlæsning på skolens bibliotek, deltagelse i morgensang, lån af lokale til madpakker eller aktiviteter.
Har skolerne særlige arrangementer inviteres skolestarterne til at komme på besøg. Det kunne være: en udstilling, en forestilling, en koncert etc.
Forældregrupperne opfordres til at lave fælles besøg på skolernes legepladser fx tre søndage i foråret.
Forældrene opfordres til at deres børn er i SFO i nogle dage op til skolestart.
Til overleveringerne mellem børnehave og skole er pædagoger/børnehaveledere på besøg i børnehaverne.
Efter skolestarten og i løbet af efteråret er pædagogerne fra børnehaverne velkomne til at komme på besøg i skolen.
ÅRETS GANG I MØDER
HVORNÅR |
HVEM |
HVAD & HVORDAN |
August |
Vinding og Mølholm Skole |
|
September |
Asebo, Vindmøllen, Gadkjærgaard og Valhalla |
Informationsmøde for forældrene om storegr./førskolegr. Institutionerne inviterer en leder fra skolerne til at deltage. Indhold: Info om hverdagen og forberedelser frem mod skolestart i storgruppen, besøg på skolerne og andre praktiske ting. Film om de 8 kompetencer vises og bruges som udgangspunkt. https://www.vejle.dk/borger/mit- liv/boern-og-familie/den-gode-overgang-fra-boernehave- til-skole/tegnefilm-om-otte-kompetenceomraader-og- skoleparathed/ Folder eller anden info om de 8 kompetencer gennemgås og deles ud. |
Oktober |
Vinding Skole, Mølholm Skole,Asebo, Valhalla, Gadkjærgaard og Vindmøllen
Vinding og Mølholm Skole |
|
November |
Vinding Skole |
Informationsmøde for forældre |
December |
Vinding Skole og Mølholm Skole |
Velkomstbrev |
December Januar |
Vinding Skole Mølholm |
Indskrivning af børnehaveklassebørn |
Februar/marts |
|
2. samarbejdsmøde Deltagere: Ledere. Indskrivningen er afsluttet. •Vi mødes og hører om den børnegruppe der er på vej. |
Marts |
Vinding Skole, Mølholm Skole, Asebo, Valhalla,Gadkjærgaard og Vindmøllen.
Vinding Skole, Mølholm Skole, Asebo, Valhalla,Gadkjærgaard og Vindmøllen. |
3. samarbejdsmøde
|
April/maj |
Vinding Skole, Mølholm Skole, Asebo, Valhalla,Gadkjærgaard og Vindmøllen |
Overleveringsmøder Der afholdes overlevering mellem personalet i skolerne og den enkelte daginstitution. Overleveringen af børnene SKAL tage udgangspunkt i dialogprofil fra Hjernen og Hjertet(evt. kan de 8 kompetencer også inddrages) og i et fokus på potentialer og ressourcer. Møderne foregår i børnehaverne. Forældrene er orienterede og har givet samtykke til dette. Trepartsmøder I forbindelse med børn, der er i særlige udfordringer, er der mulighed for at afholde trepartsmøder, hvor skole, daginstitution evt. tværfaglige samarbejdspartnere og forældrene deltager. Daginstitutionerne inviterer til mødet som kan afholdes i børnehaven eller på skolen. Møderne tager ligesom overleveringsmøderne udgangspunkt i dialogprofilen og de 8 kompetence. Endvidere inddrages andre relevante data. |
Maj/Juni |
Mølholm og Vinding Skole |
Forældremøde på Mølholm skole Introaften på Vinding skole Både til forældremøde og introaften vises filmen om den gode overgang. ”Åbent Hus på Mølholm Skole” Fællesprojekt på 3 dage, hvor skolestarterne mødes med den kommende skole og 0. klasserne. Billedmapperne medbringes. |