Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Ordensregler Voksendel

Ordensregler på Mølholm Skole.

Uddrag af visioner for Mølholm Skole.
På Mølholm Skole vil vi trivsel for alle. På Mølholm Skole skal tryghed, humor og de fysiske rammer medvirke til, at alle føler tilknytning. Det er frihed under ansvar med respekt for forskelligheden. Fællesskabet er med omsorg og tryghed med til at gøre en indsats imod konflikter og mobning. De sociale kompetencer er højt værdsatte for at skabe høj trivsel for alle.
På Mølholm Skole vil vi have berøringsmod. Vi vil have mod til at leve i respekt for det enkelte individ og for fællesskabet. Tolerance, åndsfrihed og rummelighed skal kendetegne Mølholm Skole. Skolen vil have en værdsættende og anerkendende profil, hvor dannelse og demokrati er væsentlige parametre i en forståelse af dansk kultur – en multikulturel kultur! Kulturforståelse skal skabes og udvikles på dialogens og samarbejdets fundament. Dette mod fordrer ansvarlighed fra og for alle i og omkring skolen – en ansvarlighed der skabes gennem gensidige forventning og krav, men også gennem en dyb følelse af sammenhold og fælles mål for livet i og på skolen.

I visionen er fokus sat på elevernes læring og specielt læring af sociale kompetencer. Det er vigtigt at eleverne lærer at omgås med andre på samme alder og omgås voksne. Læring skal ske gennem hele skoleforløbet og på alle tider af dagen.

Hvorfor så overhovedet have ordensregler?
Mange af vore børn ville kunne klare sig uden ordensregler. Men en stor gruppe har det nemmere med konkrete regler – det gør det nemmere for de elever at manøvrere - de kender grænserne! Når mange børn samles på et sted, er det et komplekst socialt liv, der leves – regler kan gøre det lettere for disse elever.
Når Mølholm Skole fastsætter regler for adfærd, er den overordnede målsætning elevernes læring.
Eleverne skal lære at deres væremåde og handlinger har konsekvenser – både for andre – men også for dem selv.

Formålet med ordensregler er også:
• at eleverne bliver i stand til at begå sig socialt
• at skolen har fælles holdning til elevernes adfærd
• at skolen stopper mobning og vold
• at skolen undgår hærværk på lokaler og inventar

Det gode eksempel.
Vi vil være bedre til at fremhæve de gode eksempler på den gode opførsel. Vi skal som voksne også selv være gode eksempler. Det kan være simple ting som at standse elever, der løber på gangene. Det kan være at samle papir op fra gulvet. Det er også at være til stede i klassen ved lektionens start.

Skolen accepterer ikke vold og trusler. Det gælder både fysisk og psykisk vold. Her vil der altid blive grebet ind. Det er minimum en samtale med eleven og hjemmet.

Sanktioner.
Skolen har pligt til at gribe ind overfor de elever, der træffer ”forkerte” valg. I første omgang vil skolen have en samtale med eleven og evt. med forældrene. Hvis det ikke hjælper, kan der iværksættes sanktioner. Der er her en opremsning af sanktionsmuligheder. I hvert enkelt tilfælde vurderes den passende sanktion.

1. Ved mindre overtrædelser:
læreren/pædagogen skal første søge at klare problemet gennem samtaler med eleven, og hvis dette ikke er nok, så ved samtaler med elev og hjem. Det skal hver gang følges op med en samtale med eleven. Ved gentagne overtrædelser skal hjemmet altid inddrages i samtalerne. Elevens klasselærer skal altid orienteres af hensyn til den samlede indsats for barnet!

2. Ved grovere overtrædelser:
Principielt skal skoleledelsen altid inddrages ved grove overtrædelser, idet alle beslutninger om iværksættelse af egentlige foranstaltninger over for en elev træffes af skoleledelsen. Denne kompetence kan imidlertid delegeres. Alle lærere og pædagoger bemyndiges derfor til i her-og-nu situationer at henvise en elev til kontoret. Hvis kontoret ikke er betjent (kontrol pr. telefon) gælder følgende:

• For elever fra 0. – 6. klassetrin kan læreren/pædagogen foranledige (selv eller ved hjælp fra skoleleder/sekretær eller kollega), at forældrene bliver tilkaldt, og eleven bortvises for resten af dagen.

• Elever fra 7.- 9. kan eleven bortvises for op til resten af dagen. Forældrene SKAL underrettes øjeblikkeligt!

Ved alle grove overtrædelser skal klasselæreren og afdelingslederen efterfølgende, dvs. samme dag, underrettes, og der skal aftales møde med følgende deltagere: Elev, forældre, læreren (der har bortvist), klasselærer og evt. afdelingsleder.
Alle henvendelser til hjemmene i disse følsomme sager bør foretages mundtligt (pr. telefon) for at undgå unødvendige overreaktioner.

3. Ved vold eller hærværk:
Læreren/pædagogen må anvende magt i fornødent omfang, hvis elevens adfærd skønnes at kunne skade eleven selv eller andre. Her skal der være tale om overhængende fare (jf. retningslinjer for magtanvendelse i Folkeskolen)
I øvrigt gælder samme procedure som ved pkt. 2. Sådanne sager kan give anledning til efterfølgende klager, hvorfor det er nødvendigt med en skriftlig rapport. Skema til det brug, dvs. til orientering af skolelederen kan fås på kontoret.

Ved alle sager af grovere karakter vurderer klasseteamet, hvilke foranstaltninger der skal til for at forebygge gentagelser, og der udarbejdes en skriftlig handleplan i samarbejde med elev og forældre. Hvis det skønnes, at adfærden skyldes emotionelle eller sociale vanskeligheder, bør skolens specialcenter og evt. TCBU inddrages.

FÆRDSELS- OG OPHOLDSREGLER PÅ SKOLEN
Principielt må alle elever opholde sig hvor de vil på skolens udearealer, så længe det sker med respekt for andre såvel elever som voksne! Området ved sandkassen og Tarzan-banen er dog forbeholdt eleverne fra 0. – 3. klasse.

1. Cykelparkering:
Cykler parkeres altid i eller ved et cykelstativ således:
- 0.- 6. klasse i cykelskuret ved hallen, på pladsen ved gul fløj eller ved hovedindgangen.
- 7. - 9. klasse i cykelskuret ved hallen, tandlægeindgangen eller ved hovedindgangen.
"Henkastning" af cykler andre steder er ikke tilladt!

2. Ophold i frikvartererne:

  1. A)  Eleverne i rød fløj, dvs. 0. - 3. årgang opholder sig i frikvartererne udenfor med mindre vejret er meget dårligt.
  2. B)  Eleverne i gul fløj, dvs. 4. - 6. årgang skal i perioden fra påskeferien til efterårsferien opholde sig udenfor med mindre vejret er meget dårligt. Fra efterårsferien til påskeferien må eleverne være indenfor i det store frikvarter indtil 12.00.

C) Eleverne i grøn fløj, dvs. 7. - 9. årgang må opholde sig

• I klasselokaler
• På gangene i grøn fløj og fagfløjen
• I fællesrummet i grøn fløj

Indeordning på grund af dårligt vejr besluttes af personalet/afdelingsleder for grøn fløj.

3. Fordeling af de indhegnede boldbaner og basketballbane.
Boldspil og voldsom leg, så som sneboldkampe, er kun tilladt på sportspladsen! Boldbanerne må gerne bruges på tværs af klasser, når det sker på en god og ligeværdig måde! Hvis ikke fordelingen kan ske efter aftale blandt eleverne er fordelingen således:

a. Boldbane nr. 1 er forbeholdt 7. – 9. klasse, boldbanerne 2 og 3 er forbeholdt 0. – 3. klasserne og boldbanerne 4 og 5 er forbeholdt 4. – 6. klasserne.

b. Basketballbanen er forbeholdt 7. – 9. klasse i den første pause og 4. – 6. klasse i den store pause.

4. Snevejr
I tilfælde af snevejr har alle elever mulighed for at blive indenfor. Det er vigtigt at være ekstra opmærksomme de første dage med sne, da det ofte er her, der bliver skabt de største konflikter. Sneboldkampe er tilladt på boldbanen. Jordvolden ned mod skolegården er afgrænsningen for sneboldkampe. Elever eller grupper af elever, der bliver for voldsomme i sneboldkampene bliver bortvist fra boldbanen.

5. Mobiltelefoner
Mobiltelefoner må gerne medbringes på skolen. Mobiltelefonen kan mange ting og kan bruges i undervisningen (kamera, diktafon osv.). Mobiltelefoner kan også bruges forkert. Forkert brug er f.eks. hvis telefonen ringer og forstyrrer undervisningen eller at den bruges til private formål i lektionerne.
I disse tilfælde kan mobiltelefonen blive inddraget og opbevaret på skolens kontor. Mobiltelefonen kan afhentes i kontorets åbningstid (inden eleven tager hjem)

Specielt for indskolingen:
• Det er i orden at medbringe mobiltelefon i skole og SFO. Hvis barnet skal bruge telefonen, skal det altid være efter aftale med en voksen.
• Mobilen opbevares slukket eller lydløs i skoletasken. Dette gælder både i skole og SFO-tiden. På 3. årgang kan man i SFO-tiden anvende sin telefon til leg og kommunikation. Det skal være aftalt på forhånd med de voksne.

Al kommunikation vedrørende afhentning, hjemsendelse, legeaftaler i SFO- tiden foregår ALTID via Tabulex - senest kl. 14.00. Ved akutte eller ved meget vigtige beskeder kan forældre ringe til SFO’en.

Elever fra 0. – 2. årgang må kun efter aftale med en voksen på skolen medbringe en tablet/computer i skolen.

Hvis der ødelægges noget i et klasselokale sker der følgende:

a) Den eller de elever, der har ansvaret, skal betale erstatning til skolen.
b) Hvis ingen bestemte elever kan drages til ansvar, bliver erstatningen trukket fra klassens "klassekonto". Ved større skader aftales
ansvarsfordelingen med kontoret/viceskoleinspektøren

c) Ved skader i centralrummene, på gange og på bygningerne i øvrigt, hvor ansvaret ikke kan placeres på enkelte elever eller på klasser, bliver erstatningen trukket på "hærværkskontoen". Hvis der er penge tilbage ved årets udgang på denne konto, anvendes pengene til forbedringer - efter forslag fra elevrådet.