Grøn Fløj - 7. - 9. årgang

SÅDAN ER DET I GRØN FLØJ

Når du begynder i Grøn Fløj på Mølholm Skole er du blandt de ældste elever på skolen. Andre elever på skolen ser op til de større elever, og det forpligtiger dig til at være et godt eksempel for andre.

Du går i skole for at lære noget. Det gælder både fagligt, personligt og socialt. Der er en god stemning i Grøn Fløj og den er skabt af de gode relationer eleverne imellem og mellem eleverne og lærerne. Der skal fortsat være en god omgangstone, og det kan du selv være med til at præge. Du skal henvende dig til en af de voksne, hvis du ikke trives.

Skolen tolererer ikke mobning!

Vi har forventninger til dig og dine kammerater fra skolens side – ligesom du også kan have forventninger til skolen og lærerne.

Vi forventer af dig:

• at du møder til tiden
• at du deltager aktivt i lektionerne
• at du er forberedt – har lavet evt. lektier
• at du ikke griner ad andre, men gerne med andre
• at du har dine materialer med dig ind i klassen ved lektionernes start
• at du orienterer dig på Aula og Min uddannelse.
• at du tager ansvar

Du kan til gengæld forvente af lærerne i Grøn Fløj:

• at vi brænder for vores fag
• at vi ”ser dig” og vi er hjælpsomme i forhold til dig
• at vi arbejder med nye og anderledes arbejdsformer
• at vi er nærværende
• at vi arbejder sammen for dig og dine kammerater
• at vi arbejder for at du og dine kammerater har et godt undervisningsmiljø

UNDERVISNINGEN

Undervisningen i Grøn Fløj bærer præg af, at du skal arbejde mere selvstændigt både på og udenfor skolen. Du skal selv tage ansvar for flere ting i din undervisning, men vi vil selvfølgelig hjælpe dig.

Vi fortæller i begyndelsen af et undervisningsforløb om målet for undervisningen, og gør det klart for dig, hvad der skal læres, og hvordan det skal læres. I slutningen af forløbet finder vi ud af om alt er nået – det kan f.eks. ske ved at lave en test.

Du skal undervises på det niveau, som du er på – derfor kan der også være forskel på, hvad du og dine kammerater skal lave. Det gælder også lektiemængden, der kan være forskellig afhængig fra elev til elev. I lektionerne vil der i perioder være holddannelse på tværs af klasserne, hvor du kommer til at arbejde sammen med elever fra parallelklassen.

LÆRINGSMAKKER

Meget af undervisningen lægger vægt på, at man arbejder sammen med en læringsmakker. En læringsmakker er en samarbejdspartner, som man kan få hjælp hos eller som man kan debattere spørgsmål fra læreren med. Du vil komme til at få flere forskellige læringsmakkere. Det er vigtigt, at du kommer til at danne makkerpar med flere forskellige klassekammerater. Det er lærerne, der sammensætter læringsmakkerne.

UNDERVISNINGSMATERIALER

Skolen udlåner materialer til dig via PLC – skoles pædagogiske læringscenter. Materialerne er til låns og skal behandles som alt andet, man har til låns. Bøger skal indbindes, for at beskytte dem ved brug. Udlånene bliver registreret, og du er personlig ansvarlig for at få afleveret bøgerne til skolen efter brug. Hvis det ikke sker, sender skolen en regning til dig for bøgerne.

Det sker, at bøger skifter hænder i løbet af skoleåret, så du måske ikke har dine egne bøger – men det er stadig dig, der er ansvarlig for at dine bøger bliver afleveret!

IDRÆT

Du skal medbringe idrætstøj og håndklæde til idrætsundervisningen. Hvis du af en eller anden årsag er fritaget for undervisning, skal du overvære undervisningen. Badning er obligatorisk efter idræt.

FYSISKE RAMMER

I Grøn Fløj er der et klasselokale til hver klasse og et fællesrum, hvor alle elever fra fløjen kan komme. Desuden er der faglokaler i fagfløjen.

Vi vil gøre meget for at lokalerne tager sig så godt ud som muligt. Det kan du også være med til. Du skal behandle inventaret på en god måde, og være med til at indrette lokalerne, så det bliver rart at være der, og så det bliver pænt at se på.

Én af de ting, der gør lokalerne mere indbydende er, at affaldet sorteres og fyldes i de rigtige affaldsposer. Affaldssortering er med til at spare mange penge for skolen, og samtidig viser du, at du er miljøbevidst.

COMPUTERE

Når du kommer i Grøn Fløj, forventer vi du medbringer en bærbar computer. Det betyder, at undervisningen kan laves efter, at alle har en computer til rådighed hele tiden. Hvis du ikke har en computer, kan skolen stille en til rådighed for dig. Computere er beregnet til undervisning og skal kun bruges til dette formål. Hvis du låner en computer, har du ansvaret for, at computeren afleveres i samme stand, som du har lånt den, husk oplader.

MOBILTELEFONER

Du er velkommen til at medbringe din mobiltelefon på skolen. Den skal afleveres når skoledagen starter, og du får den udleveret ved skoledagens afslutning. I nogle tilfælde kan mobiltelefoner indgå i undervisningen. I de tilfælde, vil din lærer udlevere mobilen til dig.

TRIVSLEN I GRØN FLØJ

Det er vigtigt for os, at du trives i Grøn Fløj. Derfor kan du altid henvende dig til lærerne med stort og småt. Du kan også kontakte fløjens AKT-lærere, som er Inger og Lene.

Kost og motion er også vigtig for, at du trives. Derfor er det vigtigt for din indlæring, at du spiser gode måltider mad, får din nattesøvn og motionerer jævnligt. Du kan købe mad i skoleboden. Maden skal spises i klassen eller i kantinen.

Slik og sodavand er forbudt på skolen og det er heller ikke tilladt at ryge, tage snus o.lign.

Du må ikke forlade skolens område i skoletiden.

ELEVPLANER OG KARAKTERER

Når du går i Grøn Fløj, får du en elev- og uddannelsesplan, som lærerne laver sammen med UU-vejlederen. Karakterer får du fra 8. klasse, og du kommer til prøve i fagene sidst i 9. klasse. Midt i 8. årgang vurderer lærerne om du er klar til en ungdomsuddannelse eller om du skal have hjælp i 8. og 9. klasse.

SAMARBEJDE MED DINE FORÆLDRE

Vi samarbejder med dine forældre om alt vedrørende din skolegang. Der bliver holdt to forældremøder om året – ligesom dine forældre hvert år sammen med dig bliver indkaldt til en samtale om dig.